
بر اساس قانون نوسازی کلیه ساختمانها و زمینهای موجحود در سطح یک شهر می بایست اقدام به پرداخت عوارض به شهرداری نمایند اما آموزش و پرورش به استناد قوانین مختلف خود را از پرداخت آن معاف می داند.
در سال ۱۳۸۶ قانون صدور مجوز ساختمان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در آن مدارس در زمان ساخت، از پرداخت هرگونه عوارض احداث ساختمان به شهرداری معاف شده اند در حالیکه عوارض نوسازی ماهیتاً با آن متفاوت می باشد.
در قانون بودجه سال ۸۶ و ۸۷ اشاره به معافیت اداره آموزش و پرورش از پرداخت عوارض نگردیده است.در قانون بودجه سال ۸۸ مدارس را از پرداخت هرگونه عوارض به شهرداری معاف دانسته است که به استناد آن نمی توان عوارض اخذ نمود.
در تبصره۳ ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده کلیه معافیتها ملغی گردیده است ( تبصره ۳ _ قوانین ومقررات مربوط به اعطاء تخفیف یا معافیت از پرداخت عوارض یا وجوه به شهرداریها و دهیاری ها ملغی می گردد)اما برخلاف تبصره فوق در قانون بودجه مجدد بر لزوم معافیت مدارس از پرداخت عوارض تأکید گردیده است در قانون برنامه پنجساله توسعه به شکلی دیگر بیان شده است(تبصره ماده۱۸۱ ـ هرگونه تخفیف، بخشودگی حقوق و عوارض شهرداریها توسط دولت و قوانین مصوب منوط به تأمین آن از بودجه عمومی سالانه کشور است. در غیر این صورت بخشودگی و تخفیف حقوق و عوارض شهرداری ممنوع است.) و در قانون بودجه بر معافیت مدارس از پرداخت عوارض تأکید شده است(۱۱۲ـ کلیه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و واحدهای تابعه آن و حوزههای علمیه از پرداخت هرگونه عوارض به شهرداریها و نیز از پرداخت هزینههای مربوط به حق انشعاب آب، برق و فاضلاب معافند) اما باتوجه به قانون برنامه پنجم وزارت مذکور می بایست این عوارض را در ردیف بودجه ای خود پیش بینی نماید.
لازم بذکر است این معافیتها تنها برای مدارس تحت تابعه می باشد و به ساختمانهای اداری آموزش و پرورش هیچگونه ارتباطی ندارد.