
فصل اول – کلیات
ماده ۱ ـ “مرکز سنجش از دور ایران” با اصلاح اساسنامه و وظایف به?”شرکت ارتباطات سیار”?تغییر نام مییابدو در قالب شرکت تابع شرکت مخابرات ایران (مادرتخصصی) ساماندهی شده و از این پس در این اساسنامه شرکتنامیده میشود.
ماده ۲ ـ اهداف شرکت به شرح زیر اصلاح میگردد:
هدف از تشکیل شرکت، مدیریت، ساماندهی، ایجاد، توسعه، تأمین، نظارت، نگهداری و بهرهبرداری شبکهارتباطات سیار و ارایه خدمات ارزش افزوده آن به منظور تحقق طرحها و برنامههای مصوب شرکت مخابرات ایران(مادرتخصصی) میباشد.
ماده ۳ ـ مرکز شرکت تهران است.
ماده ۴- شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و به صورت شرکت سهامی (خاص) اداره میشود. اینشرکت استقلال مالی داشته و با رعایت قوانین و مقررات مربوط تابع این اساسنامه میباشد.
ماده ۵ ـ مدت شرکت نامحدود است.
ماده ۶ ـ سرمایه شرکت دو هزار میلیارد ریال است که به بیست میلیون سهم یکصد هزار ریالی با نام تقسیم شدهکه از محل اموال و داراییهای موجود شرکت مخابرات ایران تأمین و تماماً (صددرصد سهام) متعلق به شرکتاخیرالذکر است.
تبصره – از تاریخ ابلاغ اساسنامه شرکت، حداکثر به مدت یک سال نیروی انسانی مستقر در حوزه ستادیشرکت مخابرات ایران، تأسیسات، لوازم و تجهیزات، حقوق، مطالبات، دیون، تعهدات و اموال منقول و غیرمنقولمتعلق به شرکت مذکور در حوزه مربوط به امور ارتباطات سیار به شرکت منتقل میشود و سازمان ثبت اسناد واملاک کشور به درخواست شرکت مخابرات ایران اسناد مالکیت اراضی و املاک مورد انتقال در دفاتر مربوط را بهنام شرکت اصلاح مینماید.
فصل دوم – موضوع فعالیت و وظایف شرکت
ماده ۷ ـ موضوع فعالیت و وظایف شرکت که در ماده (۳) اساسنامه سابق آمده به شرح زیر اصلاح و تبیینمیگردد:
۱ ـ تهیه و تدوین طرحهای جامع در زمینه شبکه ارتباطات سیار براساس الزامات، نیازها، استانداردها و ضوابط.
۲ ـ بازاریابی، تأسیس، توسعه، بهسازی، اجرا، نگهداری و بهرهبرداری و همچنین نظارت و مدیریت شبکهارتباطات سیار طبق استانداردهای ملی و بینالمللی.
۳ ـ تهیه و تصویب دستورالعملها، ضوابط، معیارها و استانداردهای فنی و تخصصی مورد نیاز شرکت در زمینهتأسیس، توسعه، نگهداری و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات سیار.
۴ ـ همکاری با سایر اپراتورها در زمینه تبادل ارتباطات و ترانزیت ترافیک و رومینگ و استفاده از سایر منابعمشترک.
۵ ـ عضویت در نهادها و انجمنهای تخصصی ملی و بینالمللی و شرکت در کنفرانسهای مربوط به منظور کسب وتبادل اطلاعات تخصصی ارتباطات سیار.
۶ ـ مدیریت، برنامهریزی، پیاده سازی آموزشهای تخصصی خاص به منظور توسعه مهارتهای لازم.
۷ ـ ایجاد امکانات و بسترهای مورد نیاز جهت اعمال سیاستهای نظارت بر شبکه ارتباطات سیار توسط مراجعذیربط.
۸ـ ارایه خدمات مورد نیاز مشتریان با ملحوظ کردن ملاحظات تجاری و مشتری مداری.
۹ ـ اقدام در جهت حفظ امنیت شبکه و حفاظت از حقوق مشترکان.
۱۰ ـ مبادرت به انجام هرگونه فعالیت که منطبق با هدف شرکت باشد.
تبصره ۱ ـ شرکت، واحد استانی نخواهد داشت و کلیه فعالیتهای اجرایی خود در سطح استانها را به صورتپیمانکاری در قالب قرارداد مشخص و با استفاده از حداکثر توان بخش غیردولتی و به صورت رقابتی انجام خواهدداد.
تبصره ۲ ـ شرکت مجاز به ایجاد شرکت و یا سرمایهگذاری در شرکتهای دیگر نمیباشد.
فصل سوم – ارکان شرکت
ماده ۸ ـ ارکان شرکت عبارتست از :
الف ـ مجمع عمومی
ب ـ هیأت مدیره و مدیرعامل
ج ـ بازرس (حسابرس)
ماده ۹ ـ نمایندگی سهام در مجامع عمومی شرکت با اعضای هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران(مادرتخصصی) و ریاست آن بهعهده رییس هیأت مدیره شرکت مذکور میباشد.
ماده ۱۰ ـ مجامع عمومی شرکت عبارتند از :
۱ ـ مجمع عمومی عادی
2 ـ مجمع عمومی فوقالعاده
ماده ۱۱ ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار تشکیل خواهد شد. یک بار برای استماع و رسیدگی بهگزارش هیأت مدیره و بازرس (حسابرس) شرکت و اتخاذ تصمیم نسبت به صورتهای مالی و سایر موضوعاتی که دردستورجلسه مجمع عمومی ذکر شده است.
بار دوم جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به بودجه سال آتی و برنامهها و خطمشی آتی شرکت و سایرموضوعاتی که در دستورجلسه مجمع عمومی قید شده است.
ماده ۱۲- مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضا و مجمع عمومی فوقالعاده با حضور حداقل ۴ عضورسمیت خواهد داشت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی همواره با ۳ رأی و در مجمع عمومی فوقالعاده با ۴ رأیموافق معتبر خواهد بود. دعوت مجمع عمومی اعم از عادی یا فوقالعاده با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستورجلسهحداقل ده روز قبل از انعقاد مجمع به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار داردباید همراه دعوتنامه برای اعضای مجمع ارسال شود.
ماده ۱۳ ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل میباشد:
۱ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سیاست کلی و برنامههای عملیات آتی شرکت.
۲ـ رسیدگی و اظهارنظر و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملیات سالانه و صورتهای مالی و بودجه شرکت.
۳ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوختهها و نحوه تقسیم سود ویژه شرکت.
۴ـ انتخاب یا عزل اعضای هیأت مدیره و بازرس (حسابرس) شرکت.
۵ـ تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و تعیین پاداشاعضای یادشده با رعایت ماده (۲۴۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت.
۶ ـ تعیین حقالزحمه بازرس (حسابرس) شرکت.
۷ـ اتخاذ تصمیم درخصوص آییننامههای مالی و معاملاتی شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط و ارایهآنها به مراجع ذیصلاح برای تصویب نهایی.
۸ـ تصویب تعرفههای خدمات مرتبط با شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۹ـ اتخاذ تصمیم درخصوص آییننامه استخدامی شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و ارایه آن بهمراجع ذیصلاح برای تصویب نهایی.
۱۰ـ اتخاذ تصمیم درباره تشکیلات شرکت و تعیین سقف پستهای مورد نیاز و برنامههای جذب و تعدیل نیرویانسانی و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح برای تصویب در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۱۱ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره در مورد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع امر به داوری وتعیین داور و همچنین استرداد دعوا با رعایت مقررات مربوط از جمله اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامیایران.
۱۲ ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار به منظور درج آگهیهای شرکت.
۱۳ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که طبق قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه مستلزم تصویبمجمع عمومی عادی شرکت است و مواردی که در دستورجلسه مجمع قید شده است.
ماده ۱۴ ـ وظایف مجمع عمومی فوقالعاده به شرح زیر میباشد:
۱ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
۲ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت در چارچوب قوانین و پیشنهاد بهمراجع ذیصلاح برای تصویب.
۳- بررسی و ارایه پیشنهاد انحلال شرکت به مجمع عمومی شرکت مادرتخصصی مخابرات جهت تصویب درمراجع ذیصلاح.
ماده ۱۵ ـ هیأت مدیره شرکت مرکب از ۳ عضو موظف خواهد بود که با تصویب مجمع عمومی عادی از بینافراد با تحصیلات عالی و حداقل ۵ سال سابقه مدیریت و صاحبنظر در تخصصهای مرتبط با فعالیتهای شرکت بااولویت به کارکنان آن برای مدت ۲ سال انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی شرکت مادرتخصصی مخابراتایران (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) منصوب میشوند و پس از انقضای مدت تا زمانی که تجدید انتخاب بهعمل نیامده در سمت خود باقی خواهند بود و انتخاب مجدد آنها برای دورههای بعد بلامانع است.
تبصره ـ اعضای هیأت مدیره از بین خود یک نفر را به عنوان رییس هیأت مدیره و یک نفر را به عنوان نایبرییس هیأت مدیره انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی شرکت منصوب می شوند.
ماده ۱۶ – مجمع عمومی عادی میتواند یک نفر عضو علیالبدل به عنوان جایگزین اعضای اصلی هیأتمدیره انتخاب کند که در صورت فوت یا استعفا یا هر دلیل دیگر که ادامه فعالیت هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیرهغیرممکن گردد، عضو علیالبدل جایگزین خواهد شد.
تبصره – شرایط انتخاب عضو علیالبدل مطابق ماده (۱۵) میباشد.
ماده ۱۷ – جلسات هیأت مدیره با حضور تمامی اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثریت آرای موافقاعضای هیأت مدیره اتخاذ خواهد گردید.
ماده ۱۸ – جلسات هیأت مدیره حداقل هر ماه یکبار و به طور منظم در محل شرکت تشکیل و دستورجلسهحداقل دو روز قبل از تشکیل جلسه توسط رییس هیأت مدیره برای اعضا ارسال خواهد شد. در موارد اضطراریرعایت تشریفات مزبور با تشخیص رییس هیأت مدیره الزامی نخواهد بود.
ماده ۱۹ – هیأت مدیره دارای دفتری خواهد بود که صورتجلسات هیأت مدیره در آن با درج نظر مخالفان ثبتو به امضای اعضای حاضر خواهد رسید. مسؤولیت ابلاغ و پیگیری مصوبات هیأت مدیره با رییس هیأت مدیرهمیباشد.
ماده ۲۰ – هیأت مدیره برای انجام هرگونه عملیات و معاملات که مرتبط با موضوع فعالیت شرکت بوده واتخاذ تصمیم درباره آنها صریحاً در صلاحیت مجمع عمومی قرار نگرفته باشد، با رعایت قوانین و مقررات دارایاختیارات کامل است. هیأت مدیره همچنین دارای وظایف و اختیاراتی به شرح زیر میباشد:
۱- پیشنهاد خطمشی و برنامههای کلان شرکت به مجمع عمومی.
۲- تأیید برنامه عملیاتی شرکت برای ارائه به مجمع عمومی جهت تصویب.
۳- رسیدگی و تأیید بودجه سالانه، گزارش عملکرد سالانه و صورتهای مالی شرکت و ارائه آن به مجمععمومی.
۴- تأیید آییننامههای مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت و ارائه آن به مجمع عمومی برای اتخاذ تصمیم بارعایت قوانین و مقررات مربوط.
۵- تصویب ضوابط مربوط به مبادله اطلاعات علمی، فنی، صنعتی و بازرگانی در زمینههای مرتبط با فعالیتشرکت با رعایت قوانین و مقررات و مفاد این اساسنامه.
۶- بررسی و تصویب اخذ وام و اعتبار به پیشنهاد مدیرعامل و در قالب مصوبات مجمع عمومی با رعایت قوانینو مقررات مربوط.
۷- انجام حسابرسی داخلی نسبت به عملیات، معاملات و کلیه فعالیتهای شرکت.
۸- بررسی و پیشنهاد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم با رعایت قوانین ومقررات مربوط.
۹- بررسی و پیشنهاد ساختار کلان شرکت و برنامه جذب و تعدیل نیروهای انسانی مربوط به مجمع عمومی.
۱۰- تصویب تشکیلات تفصیلی شرکت در چارچوب تشکیلات کلان شرکت و اعلام به مجمع عمومی بارعایت قوانین و مقررات مربوط.
۱۱- بررسی و پیشنهاد به مجمع عمومی در مورد صلح و سازش در دعاوی و ارجاع به داوری و تعیین داور وهمچنین استرداد دعوا با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۱۲- انتخاب و عزل مدیرعامل با حکم رییس مجمع عمومی شرکت.
۱۳- بررسی و تصویب دستورالعملهای داخلی لازم برای اداره شرکت.
۱۴- تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و پیشنهاد برای وضع ذخیره به مجمع عمومی.
تبصره – هیأت مدیره به مسؤولیت خود میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.
ماده ۲۱ – مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده که برای مدت ۲ سال از بین اعضای هیأت مدیره یاخارج از آن توسط هیأت مدیره انتخاب و با حکم رییس مجمع عمومی شرکت منصوب میشود. مدیرعامل درحدود قوانین و مقررات و این اساسنامه مسؤول اداره کلیه امور شرکت میباشد. مدیرعامل میتواند با مسؤولیتخود بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید.
ماده ۲۲ – وظایف مدیرعامل به شرح زیر میباشد:
۱- اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت مدیره و مجمع عمومی.
۲- تهیه، تنظیم و پیشنهاد خطمشی، برنامه عملیاتی و بودجه سالانه شرکت به هیأت مدیره.
۳- تهیه و تنظیم صورتهای مالی سالانه شرکت و ارائه آن به هیأت مدیره.
۴- تعیین روشهای اجرایی در چارچوب مقررات و آییننامهها و ابلاغ به واحدهای ذیربط.
۵- تهیه و پیشنهاد آییننامههای مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیأت مدیره.
۶- تهیه و پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیأت مدیره در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.
۷- نظارت بر حسن اجرای آییننامههای شرکت و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور شرکت درچارچوب قوانین و مقررات مربوط.
۸- اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به امور و عملیاتی که در حیطه وظایف مجمع عمومی و هیأت مدیره قرار نگرفته است.
۹- عزل و نصب و ارتقای کارکنان شرکت، تعیین حقوق و دستمزد، پاداش، ترفیع و تنبیه آنها براساس قوانین ومقررات مربوط.
ماده ۲۳ – مدیرعامل، نماینده قانونی شرکت در کلیه مراجع اداری و قضایی بوده و برای دفاع از حقوق شرکتو تعقیب دعاوی و طرح آن اعم از کیفری و حقوقی حق توکیل به غیر را دارد. مدیرعامل میتواند با رعایت مقررات( ازجمله اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) و پس از اخذ نظر هیأت مدیره و مجمع عمومی نسبت بهارجاع موارد به داوری اقدام نماید.
ماده ۲۴ – کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادها باید به امضای مدیرعامل (یا نماینده وی) ویکی از اعضای هیأت مدیره به انتخاب هیأت مدیره (یا نماینده منتخب هیأت مدیره) برسد. مکاتبات اداری بهامضای مدیرعامل یا نمایندگان وی خواهد رسید.
تبصره – مادامی که با توجه به ترکیب سهام، شرکت دولتی شناخته شود، کلیه چکها علاوه بر امضای افرادفوقالذکر به امضای ذیحساب و یا نماینده وی نیز خواهد رسید.
ماده ۲۵ – شرکت دارای بازرس (حسابرس) خواهد بود که با رعایت قوانین و مقررات و تصویب مجمععمومی برای مدت یک سال انتخاب خواهد شد.
تبصره – اقدامات بازرس (حسابرس) در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای عادی شرکت گردد.
فصل چهارم – امور مالی
ماده ۲۶ – سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال میباشد.
ماده ۲۷ – صورتهای مالی شرکت باید با رعایت استانداردهای حسابداری تهیه و در موعد مقرر در اختیاربازرس ( حسابرس) قرار داده شود.
این اساسنامه به موجب نامه شماره ۸۳.۳۰.۸۳۴۱ مورخ ۱۳۸۳.۶.۵ شورای نگهبان به تأیید شورای یادشدهرسیده است.