
مدیر ساختمان کیست؟
در صورتی که بیش از ۳ واحد آپارتمانی در ساختمان باشد باید مجمع عمومی مالکان تشکیل شود. یعنی همه مالکان با هم جلسه تشکیل دهند و یک یا چند مدیر (هیئت مدیره) انتخاب کنند. مدیر برای ۲ سال انتخاب می شود. فرقی نمی کند که مدیر از اعضای ساختمان باشد یا فردی از خارج ساختمان انتخاب شود. وظیفه مدیر حفظ و اداره ساختمان است و باید تصمیمات مالکان را که حالا یک مجمع عمومی تشکیل داده اند، اجرا کند. جالب است بدانید که مدیر موظف است تمام ساختمان را در برابر آتش سوزی بیمه کند و هزینه بیمه هم بین همه مالکان به نسبت سهم قسمت اختصاصی آن ها تقسیم می شود. اگر مدیر این کار را نکند و خسارتی به ساختمان وارد شود، مسئول جبران خسارت خواهد بود. علاوه بر مدیر باید یک خزانه دار از بین مدیران هم برای ساختمان انتخاب شود که مسئول محاسبه هزینه ها و درآمدهاست. نکته مهم دیگر این که برای ساختمان های با بیش از ۱۰ واحد باید نگهبان نیز استخدام شود. درباره ساختمان های کمتر از ۳ واحد اگر در مورد مدیریت و انتخاب آن به توافق نرسیدید، تصمیم گیری درباره قسمت های مشترک با نظر مالکانی است که بیشتر از نصف مساحت اختصاصی را دارند.