
کاهش ۶ درصدی ازدواج و افزایش ۵ درصدی طلاق
وی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال ۹۶، ۴۶۲ هزار و ۳۰۸ مورد ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵، ۶ درصد کاهش داشته است. ۱۳۱ هزار و ۹۳۶ مورد طلاق به ثبت رسیده که ۵ درصد نسبت به ۹ ماهه سال ۹۵ افزایش داشته است.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با خدمات دیگری مانند وصول مطالبات و معوقات بانکها به ایسنا، گفت: در ۹ ماهه سال ۹۶، ۴۳ هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال از معوقات بانکها وصول شد که این میزان در مقایسه با ۹ ماهه سال ۹۵، ۴۳ درصد افزایش داشته است. یکی از مکانیزمهای وصول مطالبات این است که در رابطه با اشخاص هم پروندههای بسیاری را رسیدگی کردیم. جمع پروندهها در ارتباط با اشخاص ۱۰۸ هزار و ۵۴ پرونده اجراییه است که به موجب آنها مطالبات مردم وصول شده و در ۹ ماهه سال ۹۶ نسبت به مورد مشابه در سال ۹۵، ۲۳ درصد افزایش داشته است.
تویسرکانی با بیان اینکه از جمله مکانیزمهای وصول مطالبات، ممنوعالخروج کردن بدهکارها است، عنوان کرد: در ۹ ماهه سال ۹۶، ۱۴ هزار و ۸۳۴ نفر از بدهکاران ممنوعالخروج شدند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، ۲۷ درصد افزایش داشته است البته ۸ هزار و ۵۲۷ نفر از این افراد پس از پرداخت بدهی، موضوع ممنوع الخروجیشان رفع شده است.
کاهش ۴۵ درصدی ثبت شرکتها
وی درباره ثبت شرکتها در ۹ ماهه سال ۹۶، خاطرنشان کرد: ۳۹ هزار و ۷۲۶ شرکت در این مدت ثبت شده که به نسبت ۹ ماهه سال ۹۵، ۴۵ درصد کاهش داشته است. موسسات غیرتجاری ثبتشده در ۹ ماهه سال ۹۶، ۸ هزار و ۹۳۹ مؤسسه بوده که در مورد نسبت مشابه سال ۹۵، افزایش ۹ درصدی را نشان میدهد.
پذیرش تقاضا و انجام امور ثبتی، الکترونیکی و غیرحضوری انجام میشود
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه عمده شکایاتی که مردم به شکل دستی در روزهای سهشنبه میآورند مورد رسیدگی قرار میگیرند و به بخش های مربوطه ارجاع میشود، عنوان کرد: سعی ما بر این است که ان شاءالله هم در رسیدگی به بخش شکایات و هم رسیدگی به امور جاری و ثبتی در ثبت اسناد و هم پیگیری تحولات سازمان ثبت هماهنگی و همسویی وجود داشته باشد. به هر حال این سازمان در همه بخشها اقدامات تحولی انجام داده و کار با سرعت پیش میرود و همه بخشها در زمینه املاک، دفترخانههای اسناد رسمی، ثبت شرکتها و موسسات، شیوه ثبت علایم تجاری، اختراعات و بخشهای دیگر نسبت به سالهای قبل کاملا متفاوت شده است. تمام فرآیندها بازنگری و اصلاح شده و نسبت به ۱۰ سال قبل متفاوت است. در حال حاضر عمدتاً پذیرش تقاضاها و انجام امور ثبتی که در گذشته به شکل حضوری و از طریق اوراق بهادار بوده، اکنون به شکل الکترونیک و غیرحضوری پذیرفته می شود.
تویسرکانی با بیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی باید در زمینه جذب نیروی انسانی با سازمان ثبت مساعدت داشته باشد، تصریح کرد: بهواسطه مساعدت سازمان امور اداری و استخدامی باید موجباتی فراهم شود که حتما در آن مناطقی که تجمع جمعیتی است و مردم نیازمند ارایه خدمات هستند اداره ثبت وجود داشته باشد. در برخی از شهرها، اداراتی وجود دارد که محل رجوع گسترده و عمومی مردم نیست و شاید نبودشان مشکل زیادی برای مردم ایجاد نکند. در حالی که ما به لحاظ محدودیتهایی که داریم موفق به تاسیس اداره ثبت در آن نشدیم که طبعاً در شرایط مطلوبی باید مورد توجه قرار گیرد.
مردم معاملات خود را در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند
وی خطاب به مردم گفت: توصیه من به مردم این است که در درجه اول امور خود را از طریق قانونی انجام دهند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. امروزه بخش زیادی از دعاوی و پروندههایی که در دادگاه در جریان است، ناشی از کمتوجهیهای مردم در رابطه با انجام معاملاتشان به نحو عادی و غیررسمی است. این قبیل اقدامات ممکن است تعارض مالکیتها و شکلگیری نزاعها و تحمیل هزینههای زیاد را به همراه داشته باشد. توصیه اکید این است که مردم به ثبت رسمی اهتمام جدی داشته باشند و معاملات خود را حتما در دفاتر اسناد رسمی انجام دهند. مردم حوزه فعالیتهای اقتصادی خود را از طریق شرکتهای ثبتشده انجام دهند. باید در توسعه ثبت رسمی کشور اهتمام داشته باشیم. این امر منجر به شفافیت دقیق امور میشود و حاکمیت و دستگاههای حقوقی و قضایی هم از مالکیت رسمی پشتیبانی میکنند و در آینده کمتر شاهد نزاعها، دعاوی و پروندههای حقوقی در دادگستری خواهیم بود.
با اجرای کاداستر در صورت وقوع حوادث، مالکیت افراد تضییع نمیشود
تویسرکانی با اشاره به حادثه زلزله استان کرمانشاه و از بین رفتن مسکن برخی از ساکنین آن اظهار کرد: افرادی که مالکیت رسمی داشتند و سند مالکیتشان در سازمان ثبت موجود باشد، هیچ مشکلی پیدا نمیکنند. خوشبختانه در آن منطقه سوابق را بانک کرده بودیم و فایلهای الکترونیکی سوابق وجود دارد؛ در نتیجه اگر اسناد افراد بر اثر حوادث از بین رفته باشد با مراجعه به ادارات ثبت و پس از طی شدن فرآیند قانونی برایشان سند المثنی صادر میشود و در اختیارشان قرار میگیرد. نسبت به مواردی که خریداران، خریدهای عادی و قولنامهای داشتند، ممکن است با مشکل مواجه شوند به همین جهت اگر کاداستر را انجام دهیم و نقل و انتقالات رسمی صورت گیرد با وقوع هر حادثهای در حوزه مالکیتها هیچ اتفاقی نمیافتد و مالکیت افراد تثبیت شده و مورد تعدی و تضییع قرار نمیگیرد.