
نبود اعتبار و عدم اجرای درست
شهریورماه امسال بود که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد بعید است رتبهبندی معلمان با مشکل مالی مواجه شود، اما حدود چهارماه بعد از این اظهار نظر قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۷ نسبت به سالهای گذشته رشد محسوسی نداشته، گفت که دولت اعتباری برای نظام رتبهبندی معلمان منظور نکرده است. عدم اجرای درست طرح نظام رتبهبندی معلمان از سوی دولت هم موضوع دیگری است که سید حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به آن اشاره کرده است. اینکه طرح موردنظر در بند دو ماده ۶۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه آمده است، ولی دولت تا به امروز تن به اجرای آن نداده است، همین مسئله باعث شد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بار دیگر نظام رتبهبندی معلمان را در دستور کار خود قرار داد و در این باره در آخرین نشست خود الزام قانونی جهت اجرای آن تعیین کرد.البته وی این را هم گفته است که قانونگذار در زمان تدوین برنامه ششم توسعه زمانی برای اجرای طرح مذکور درنظر نگرفته بود، لذا دولت اجازه داشت تا سال پایانی برنامه اجرای نظام رتبه بندی را به تعویق بیندازد که برهمین اساس کمیسیون آموزش و تحقیقات در آخرین نشست خود تبصرهای به مصوبه خود اضافه کرد و براساس مصوبه این کمیسیون، دولت مکلف به اجرای طرح، حداکثر تا سال تحصیلی ۹۸-۹۷ شد.
پیشنویس لایحه
تقدیم مجلس میشود
اکنون اما یوسف نجفی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش بیان کرده است که در برنامه ششم توسعه لایحه رتبهبندی و نظام پرداخت معلمان پیشنویس آماده شده و به زودی این لایحه تقدیم مجلس میشود که امیدواریم از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ این لایحه تصویب و اجرایی شود.این در حالی است که در نیمه ابتدایی سال ۹۴ مرحله نخست طرح رتبهبندی معلمان به اجرا درآمد که ۱۳۰۰میلیارد تومان با بار مالی داشت و براساس آن حقوق فرهنگیان به طور میانگین تا ۴۰۰هزار تومان افزایش یافت، هرچند که متغییر بودن میزان افزایش حقوق موجب اعتراض بسیاری از معلمان شد. با این وجود مسئولان آموزش و پرورش تاکید کردند که که رتبهبندی در قالب فعلی ادامه مییابد، اما بعدا آن را در حد اعمال یک فوقالعاده شغلی دانستند و تاکید کردند مرحله دوم آن با اعمال صلاحیتهای حرفهای اجرایی خواهد شد. با این وجود مرحله دوم رتبه بندی معلمان هیچ گاه به اجرا در نیامد؛ اما بر اساس موکدات برنامه ششم توسعه قرار شد نظام پرداختی سامان یافته برای ارتقاء کیفی و منزلت معلمان تدوین و اجرا شود.
اما و اگرهای رتبهبندی از پنج تا یک
البته پیشتر نیز حسین صادقی، رییس اداره برنامهریزی سنجش صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده بود که قرار بوده این طرح تیرماه به مجلس برود، ولی تاخیر شورایعالی آموزش و پرورش و تغییر وزیر، کمی روند اجرای آن را به تاخیر انداخت. از سوی دیگر بهرغم اینکه لاشکی عنوان کرده است که نظام رتبهبندی معلمان در بودجه ۹۷ اعتباری ندارد، وی البته پیش از اظهار نظر این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود که حدود پنج هزار میلیارد بودجه برای اجرای طرح مذکور در نظر گرفته شده است. بههرحال یکی از نظام های فرعی ۱۴ گانه سند تحول بنیادین موضوع نظام رتبه بندی است که در کنار آن، نظام سنجش و صلاحیت حرفه ای نیز وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند.ضمن اینکه نظام رتبهبندی فرهنگیان دارای رتبههایی است که از پنج تا یک را در برمیگیرد. بهعبارتی هر فردی وارد آموزش وپرورش میشود، باید در ابتدا پنجسال خدمت کند و عملکرد موفق داشته باشد. اگر مستنداتی در زمینه شاخصهای تعریف شده داشته باشد رتبه پنجم را خواهد گرفت و به ترتیب با کسب شاخصهای این نظام ضمن حفظ کردن صلاحیتهای رتبه قبل به رتبههای بالاتر می آید که بهترین رتبه ، یک خواهد بود. براین اساس یک فرد در پنجسال نخست، اگر هم بخشی مهارتها و قابلیتهای تعریف شده را داشته باشد، نمیتواند از امتیازات این طرح بهره ببرد که خود شاید کمی عادلانه نباشد. علاوه براین با این تعریف بازنشستگان فرهنگی نیز از این مقوله جا مانده و نمیتوانند بهرغم سالها تلاش از امتیازات نظام مورد نظر بهره ببرند. ضمن اینکه طبق اظهارات نجفی رقم بودجه لحاظ شده برای این وزارتخانه جوابگوی نیازهای آن نیست و براین اساس باید ابتدا منابع مالی پایدار برای آن درنظر گرفته شود، آنهم در شرایطی که هنوز بخشی از معوقات فرهنگیان باقی مانده است.