
وی با بیان اینکه بحث تکریم ارباب رجوع در هر دستگاهی با شدت و ضعف همراه است، افزود: برخی افراد رفتارهای نامناسبی دارند؛ به عنوان مثال گاهی متصدی یک بانک هم با بداخلاقی کار ارباب رجوع را انجام میدهد و قضات و کارمندان قضایی هم در همین جو عمومی نفس میکشند و تافته جدا بافته نیستند.
صادقی با اشاره به دو مأموریت مهم معاونت فرهنگی قوه قضاییه اظهارکرد: زمانی که این معاونت راه اندازی شد دو مأموریت مهم را ترسیم کردیم؛ یکی از این مأموریتها ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی درون قوهقضاییه و دیگری ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در مسایل حقوقی و قضایی بود.
بزرگنمایی مشکلات اخلاقی و رفتاری در قوهقضاییه
معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: بنا را بر ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی درون قوهقضاییه قرار دادیم تا اصلاح را ابتدا از خودمان شروع کنیم. وی با بیان اینکه بیشترین سهم فعالیتها در معاونت فرهنگی قوهقضاییه به موضوع ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی در درون دستگاه قضا اختصاص دارد، افزود: قطعاً مشکلات اخلاقی و رفتاری وجود دارد و کسی نمیتواند آن را انکار کند اما آنقدر نیست که بزرگنمایی میشود و آن را به همه سرایت میدهند.
برگزاری ۶۰۰ کارگاه اخلاق حرفهای
صادقی با بیان اینکه در دستگاه قضایی، کارمندان و قضات نمونه زیادی داریم، گفت: بسیاری از قضات و کارمندان قضایی با اخلاق مناسب و محترمانهای با مراجعه کننده رفتار میکنند و ما هم تلاش زیادی کردیم اخلاق حرفهای را تعلیم و توسعه دهیم؛ در همین راستا تاکنون ۶۰۰ کارگاه اخلاق حرفهای در سراسر کشور برگزار شده است.
معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه هدف از برپایی این کارگاهها آشنایی با مفاهیم اخلاقی و فرهنگسازی در این زمینه است، بیان کرد: به نظر ما تاکنون آشنایی خوبی حاصل و گامهای مناسبی در این راستا برداشته شده است؛ البته هنوز برای تبدیل به فرهنگ باید گامهای بلندتری برداریم.
تصویب دستورالعمل تکریم ارباب رجوع
وی ادامه داد: خوشبختانه اخلاق حرفهای به عنوان یک مفهوم جدی در دستگاه قضایی جا افتاده و وقتی که تعبیر ارباب رجوع را بهکار میبریم دیگر کسی در برابر این تعبیر مقاومت نمیکند، این در حالی است که در گذشته تعبیر «ارباب رجوع» از سوی مسئولان مورد پذیرش قرار نمیگرفت و دلیلشان هم این بود که مراجعهکننده حاکم بر قاضی نیست اما توانستیم با تعریف دیگری از این واژه، نگاه قضات و مسئولان را تغییر دهیم و این امر در مسیر فرهنگسازی یک گام بزرگ محسوب میشود. صادقی گفت: در همین راستا سال گذشته موفق به تصویب دستورالعملی برای تکریم ارباب رجوع شدیم و این دستورالعمل هم ابلاغ شد. در حال حاضر، تعیین شاخصها را در دستور کار داریم و پیشنویس آن را با یکی از دانشگاهها تأیید کردهایم تا بتوانیم بر اساس شاخصهایی که مشخص میشود، از کارمندان و قضات نمونه تقدیر و با کسانی که رفتار نامناسبی دارند، برخورد کنیم.
تشکیل ستاد صبر در سراسر کشور
معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه به دستاوردهای ستاد ملی صبر به عنوان یکی دیگر از فعالیتهای این معاونت اشاره کرد و افزود: تلاش ما در این ستاد فرهنگسازی« صلح و سازش»، «بخشش» و «رضایت» است و این کار را با شیوههای مختلف دنبال کردیم.
وی تصریح کرد: برای این منظور قرار است تمام دادگستریهای سراسر کشور ستادهای صبر استانی را تشکیل دهند، ضمن اینکه به زودی همایشهای استانی صبر نیز برگزار میشود.
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: بسیاری از افراد که اقدام به صلح کردهاند یا در زمینه صلح و آشتی پادرمیانی داشتهاند و یا به عنوان شاکی رضایت دادهاند شناسایی و از آنها تقدیر میشود.
وی در پایان با اشاره به تقدیر از چهره های ماندگار قضایی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در ستاد صبر تقدیر از چهرههای ماندگار قضایی و تقدیر از قضاتی است که با ایجاد صلح و سازش، فعالیت خود در عرصه قضایی را ماندگار کردهاند.