
ثانیهشمار فروشگاههای آنلاین و اینترنتی قرار است در رأس ساعت ۰۰:۰۰ جمعه صفر شوند تا بلک فرایدی رسماً کار خود را آغاز کند و مشتریان بتوانند با استفاده از تخفیفات ارائهشده، مثلاً خرید خوبی انجام دهند. اما تنها چند دقیقه بعد از شروع، سایت فروشگاه موردنظر به علت مراجعات بالا و ضعیف بودن سرور پایین آمده و از دسترس کاربرانش خارجشده است. اپلیکیشنها هرکدام نیز همگی با عذرخواهی از مخاطبان، دلیل ناکارآمدی در اولین دقایق بلک فرایدی را حجم بالای مخاطبان عنوان کردند تا این مناسبت جعلی همان اول ناامیدکننده آغاز شود. همین موضوع باعث شد کاربران در شبکههای مجازی از این موضوع حسابی گله کنند و نظراتشان را در اولین بلک فرایدی پرسروصدای ایرانی طعنهآمیز بنویسند.
بنجل فروشی آنلاین!
بعد از صبر و انتظار کاربران برای باز شدن سایت فروشگاهها حالا نوبت به این رسیده است که در بخش حراجهای پیشنهادی، کالاها را مشاهده کنند تا شاید جنس دلخواهشان را
پیدا کنند.
اما برعکس، تمام تبلیغات کالاهای پیشنهادی اصلاً آن چیزهایی نبودند که مخاطب انتظارش را داشت و شاید عجیب به نظر برسد که بهجز چند حراج دویست سیصد هزارتومانی تلفن همراه و وسیله برقی، شاهد حراج کالاهایی نظیر خمیردندان، جوراب، زیرپوش، شویندههای معمولی، قهوههای فوری، پوشک بچه، چای سیاه خشک، زعفران و کالاهایی ازایندست باشند که باوجود تخفیف هم قیمتشان هنوز با بازار تفاوت چندانی ندارد و بیشتر شبیه یک انبارگردانی و خالی کردن آنچه روی دست مانده بود تا یک تخفیف درستوحسابی! وضع فروشگاهها و پاساژها هم بهتر از این نبود. جمعیت زیادی که به خاطر تبلیغات بسیار، خودش را از صبح اول وقت به مراکز خرید مشهور رسانده بودند، بعد از طی کردن شلوغی شاهد اجناسی بودند که چندان چنگی به دل نمیزد و در بسیاری موارد؛ آنها را دست از پا درازتر به خانه برمیگرداند.
برچسب تخفیف برای قیمتهای غیرواقعی
یکی از گلههای بزرگ مشتریان بهخصوص در کالاهای تخصصی مثل دوربین عکاسی این بود که قیمتهای اولیه بسیار غیرواقعی است و حتی باوجود تخفیف چنددرصدی نیز این قیمت بازهم منطقی به نظر نمیرسد چون میتوان در بازار و فروشگاههای تخصصی قیمتی بهمراتب پایینتر از آن را پیدا کرد.
عدهای هم معتقدند که فروشگاهها پیش از حراج قیمتهایشان را بالابردهاند تا بعد از حراج و خوردن برچسب تخفیف، درصد تخفیف بیشتر به نظر برسد. اما قیمت نهایی ارائهشده قیمت واقعی محصول است و میتوان دریافت تقریباً تخفیفی وجود ندارد.
فرهنگ وارداتی به درد ایرانیها نمیخورد
بلک فرایدی اروپایی و آمریکایی در روزهای پایانی ماه نوامبر و در نزدیکی سال جدید برگزار میشود. یعنی درست روزهایی که اهالی اروپا و آمریکا و همه کشورهایی که تقویمشان میلادی است، خودشان را آماده سال جدید میکنند و به همین منظور مطابق آدابورسوم همه مردم جهان در ادیان مختلف به خرید برای سال جدید میپردازند.
اما این تاریخ برای ایرانیها معنی و مفهومی ندارد. برای همین بسیاری از مخاطبان پیشنهاد میدهند اگر فروشگاهها به فکر یک بلک فرایدی واقعی هستند، بهتر است در نزدیکی عید نوروز یک جشنواره تخفیف به همین سبک و سیاق ارائه بدهند.
بااینحال، اولین سالهای تجربه بلک فرایدی در کشور نشان میدهد مثل باقی آدابورسومهای وارداتی، جمعه سیاه نیز تغییر ماهیت داده است و نهتنها شکل و شمایل غربی خودش را ندارد، بلکه تبدیل به یک رویداد مندرآوردی شده تا فروشگاهها بهانهای پیدا کنند تا از طریق آن، یک انبارگردانی درستوحسابی داشته باشند و به مخاطب خود القا کنند که اگر پولهایش را در این حراج غیرواقعی خرج نکند باخته است.