
بازه زمانی تعریف شده برای اجرای «نماد» از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعیین شده و قرار است در قالب این طرح، ۲۰ مهارت در زمینههای اجتماعی، تربیت فرزند سالم و خودکنترلی به مربیان آموزش داده میشود تا نمایندگان اعزامی از همه استانهای کشور پس از کسب مهارت لازم، دستاوردهایشان را در استانهایشان آموزش دهند.
قوهقضاییه با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، از ارکان اصلی اجرای طرح نماد به شمار میرود و از سال گذشته که آغاز رسمی این طرح در سراسر کشور کلید خورده، دادگستریهای کل استانها، اقدامات لازم را برای اجرایی کردن آن در سطح استانهای خود آغاز کردهاند.
نماد؛ بهترین راه پیشگیری از آسیبها
محمدتقی شاکرمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان درباره اجرای طرح نماد در سطح این استان میگوید: طرح نظام مراقب اجتماعی از دانشآموزان، بهترین راهکار پیشگیرانه در مقابله با آسیبهای اجتماعی و توانمندسازی دانشآموزان است.
وی به انتخاب شهرستان نورآباد برای اجرای آزمایشی طرح نماد اشاره و تأکید میکند: اجرای سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان، باعث تحول در ارایه آموزشهای لازم و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان بهویژه در مناطق محروم خواهد شد.
این مسئول با بیان اینکه اجرای طرح «نماد» باعث کاهش آمار آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان و افزایش آگاهی معلمان و فرهنگیان نسبت به آسیبهای اجتماعی از جمله موادمخدر میشود، میگوید: در طرح نماد، مشاورههای لازم درباره این خطرات به دانشآموزان و معلمان ارایه میشود.
تامین بودجه اجرای طرح
رییس کل دادگستری استان مرکزی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح نماد در این استان گفته است: آموزش و پرورش باید شرح وظایف و درخواستهای خود را به دستگاهها ابلاغ و پس از آن نسبت به برنامههای اجرایی اقدام کند تا اگر اجرای طرح با کمبود منابع مالی مواجه شد، از طریق دستگاهها تأمین شود.
قاسم عبداللهی با بیان اینکه در حوزه آسیبهای اجتماعی زنگ خطر جدی به صدا درآمده است، میگوید: اجرای درست این طرح از بروز آسیبهای اجتماعی در سالهای آینده و تشکیل پروندههای متعدد در دادگستری میکاهد؛ بنابراین باید برای کاهش ناهنجاریها از تمام ظرفیتها استفاده و همه پا به کار باشیم.
این مقام مسئول اظهار میکند: طرح نماد طرح جامعی است که اگر همه دست به دست هم دهیم، دانشآموزان را از خطر آسیبها نجات میدهیم.
تشکیل شورای سیاستگذاری نماد
سید عبدالله موسوی، رییس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری نیز مهمترین راهکار پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان را، آموزش مهارتها و توانمندیهایی میداند که کودکان و نوجوانان را برای مراقبت از خود در برابر رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی ارتقاء دهد.
وی میگوید: در طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد)، با همکاری دستگاههای متولی، مهارتهای لازم به دانش آموزان داده شود.
موسوی گفته است که مقرر شده شورای سیاستگذاری طرح نماد با حضور دستگاهای متولی، تشکیل و طرح به صورت مداوم در مدارس استان برگزار شود.
واکسینه شدن دانشآموزان
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز هم با بیان اینکه سند مراقبت اجتماعی از دانشآموزان از سال گذشته در استان البرز به شکل آزمایشی به اجرا در آمده، میگوید: مجری اصلی طرح نماد اداره کل آموزش و پرورش است و ادارهها و سازمانهایی همچون اداره کل بهزیستی، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری و سازمان برنامهریزی و بودجه به منظور اجرای هرچه بهتر طرح نماد همکاری دارند. جوهری میافزاید: این طرح، دو هدف عمده دارد؛ هدف اول این است که با ارتقای آگاهیهای دانشآموزان در سه مقطع دبستان، متوسطه اول و دوم، آنها در مقابل آسیبهای اجتماعی واکسینه شوند. واکسینه کردن دانشآموزان در مقابل آسیبهای اجتماعی اولویت و هدف اصلی طرح نماد است که با بهره مندی از اساتید برجسته انجام میشود.
آموزش مهارت «نَه گفتن»
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان البرز گفته است: دانش آموزان ۲۰ مهارت را در چارچوب طرح نماد به عنوان طرح سند مراقبت میآموزند که یکی از این مهارتها «نه گفتن» است. وی هدف دوم را مختص دانشآموزان بدسرپرست عنوان کرده و میگوید: هدف دوم طرح نماد این است دانشآموزان بد سرپرست شناسایی و به اورژانس اجتماعی بهزیستی معرفی شوند تا مراقبتهای لازم در خصوص آنها به عمل آید.