
اگر اهل سفر با هواپیما باشید حتما حساسیتهای خاص خود را برای انتخاب ایرلاین دارید تا سفرتان را همه جانبه و از هر بعد به یک سفر مطمئن و با امکانات مناسب تبدیل کنید. زیرا هر یک از شرکتهای هواپیمایی با ارائه خدمات خاص خود امکانات متفاوتی را برای مسافران فراهم میکنند. حال تصمیم گیرنده مسافران هستند که کدام ایرلاین را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند. امروز قصد داریم درباره ماهیت و عملکرد ایرلاین ها صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این زمینه کسب نماییم.
در ابتدا یک تعریف کلی ارائه می دهیم: ایرلاین یا همان خط هوایی در واقع شرکتی است که شرایط مناسب خدمات حمل و نقل هوایی را برای مسافران فراهم می کند. شرکت های هواپیمایی عموما با گواهی عملیات هوایی و یا مجوزی که از طرف دولت برای آنها صادر می شود شناخته می شوند. این نکته را هم یادآور میشویم که ایرلاینها میتواند متفاوت باشند. مثلاً یک ایرلاین برای ارائه خدمات داخلی فعالیت می کند در حالیکه یک شرکت یا ایرلاین دیگر در ابعاد بین المللی خدماتی را عرضه میکند و موارد دیگر. لذا از این نظرمنظر می توانیم آن ها را دسته بندی نماییم : شرکتهای هواپیمایی بین قاره ای، داخلی، منطقه ای و بین المللی. ایرلاینها گاهی اوقات خدمات سیستمی و یا چارتری ارائه میکنند که با توجه به شرایط مشخص می شود و همان طور که می دانیم پرواز سیستمی پرواز های برنامه ریزی شده اند و برای دوره های طولانی مدت دارای ارزش و اعتبار هستند اما پروازهای چارتری یعنی آن دسته از پرواز هایی که با توجه به نیاز و درخواست شخص چارتر کننده در بعضی مسیرها برقرار می شود و ممکن است فقط برای یک مقطع کوتاه زمانی برنامه ریزی شود.
اما با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم ایرلاینها برای ارائه خدمات باید هم کفایت مالی داشته باشند و هم از ناوگان حمل و نقل که همان هواپیماست طبق استانداردهایی که برای آنها تعیین میشود برخوردار باشند.همچنین گاهی اوقات ایرلاینها یا همان شرکتهای هواپیمایی توافقنامهای به طور مشترک بین خود امضا میکنند و در برخی موارد کاری با هم متحد می شوند تا هم خدمات بهتری ارائه کنند و هم رضایت مشتریان را داشته باشند. در حال حاضر بزرگترین ایرلاین جهان گروه ایرلاینهای آمریکایی است اما می توان گفت قطرایرویز جزء محبوب ترین و با کیفیت ترین ها در این زمینه می باشد.اگر بخواهیم وضعیت کشور خودمان را در زمینه شرکت های هواپیمایی بررسی کنیم به سال ۱۳۴۵ برمی گردیم که در آن ایرلاینهای های ایرانی ایجاد شده است و مجموعه این شرکت ها متشکل از بخش خصوصی، نظامی و دولتی هستند:
هما: اولین ایرلاین ایرانی که در سال ۴۵ با هدف حمل و نقل بار، مسافر و محموله های پستی به داخل و خارج کشور تاسیس شد.
ایران ایرتور: در سال ۷۲ به عنوان یکی از شرکت های فرعی هما برای انجام کار های چارتری و توریستی تاسیس شد و بعدها به وزارت دفاع انتقال یافت.
آسمان: شرکت هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت هوایی ایر تاکسی ، پارس ایر ، ایر سرویس و هور آسمان تشکیل یافت .هواپیمایی آسمان هم اکنون وسیع ترین شبکه پروازی به شهرهای داخلی با تاکید بر پرواز به مناطق محروم کشور را دارد .هواپیمایی آسمان هم اکنون با ۳۳ فروند هواپیما به ۴۰ شهر داخلی و ۱۳ کشور خارجی پرواز منظم برنامه ای دارد .
ماهان: در سال ۷۲ و در شهر کرمان تأسیس شد و پیشرفت آن به جایی رسید که در منطقه جزء ایرلاینهای امن محسوب می شود.
ایرلاینهای کاسپین، کیش ایر و نفت در طی سال های ۷۰ تا ۷۲ تأسیس شد که کیش ایر متعلق به منطقه آزاد کیش و نفت برای ارائه خدمات به کارکنان شرکت نفت هستند.
ساها: در سال ۶۹ توسط نیروی هوایی ارتش تأسیس شد و بعد از وقفه ای که در کار آنها به دلیل قدیمی بودن ناوگان ایجاد شد، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.
ایرلاین های آتا، زاگرس، اترک، سهند آسیا، تابان، نسیم و سپهران همگی بین سالهای ۸۵ تا ۹۵ تأسیس شده اند و نسبتا جدید و تازه کار هستند.
معراج: ایرلاینی دولتی با ۴ فروند هواپیما است.
هسا: متعلق به شرکت صنایع هواپیماسازی ایران است و با ۹ فروند هواپیما فعالیت می کند.
نویسنده: عطیه اوجانی