
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوهقضاییه با بیان اینکه نظارتهای مردمی بخشی از فرآیند نظارت و ارزشیابی عملکرد کارکنان اداری است، گفت: در این راستا مردم حق دارند بر کار ما نظارت کنند و ما هم باید پاسخگوی مردم باشیم.
به گزارش میزان، وحید میرحسینی در چهارمین نشست مدیران نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری دادگستریهای سراسر کشور، بر اهمیت نظارت و ارزشیابی اشاره و تاکید کرد: نظارت و ارزیابی با یکسری اهداف، ماموریتها و روشها کار خود را آغاز کرده است که اینها مجموعهای از رویکردها و دیدگاههایی است که در حوزه نظارت و ارزشیابی کارکنان وجود دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: کمک به تأمین سلامت کاری کارکنان، ارتقای کیفیت، توسعه فعالیتها، پیشرفت فردی و کاری بخشی از نگاههای موجود در موضوع نظارت و ارزشیابی است.
وی در خصوص ابعاد نظارتها باید گفت: ارزیابی کمیت کارها، ارزیابی کیفیت و اثربخشی کارها، توجه به رشد و ارتقاء کارکنان، رصد برخورد و بازخورد رفتار کارکنان از جمله ابعاد نظارتی در ارزیابی کار کارکنان است.
میرحسینی عنوان کرد: ارزیابی و نظارت بر فعالیت کارکنان اداری باید مبتنی بر ارشاد و هدایت باشد بنابراین برای نظارت و ارزشیابی برای اجرای این مأموریت باید بهترین نیروها را در اختیار داشته باشیم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوهقضاییه در ادامه گفت: موضوع دیگری که باید در نظارت و ارزشیابی مورد توجه قرار گیرد فرهنگسازی است، این کار نباید به عنوان موضوعی منفی تلقی شود بلکه باید مفید و مثمرثمر به آن نگاه شود که البته رسیدن به این نگاه بستگی به نوع ارایه این کار دارد.
میرحسینی خاطرنشان کرد: همچنین نظارت و ارزشیابی باید به واقعیتها نزدیک بوده و موثرساز باشد یعنی باید به اثرات ارزیابیها هم توجه کرد.
وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در نظارت و ارزیابی باید به آن توجه ویژهای شود بحث آموزشهاست یعنی باید آموزش مستمر را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم موفق باشیم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوهقضاییه اظهار کرد: نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری در طول این مدت سه سال موفقیتها و البته ضعفهایی داشته است که باید همه این موارد احصاء شده دلایل موفقیت، تقویت و کاستیها برطرف شود.
این مقام قضایی گفت: در نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری باید گفت که ما همه این اقدامات را در سه حوزه و نظام پیگیری و اجرا کردهایم.
وی اظهار کرد: در حوزه ارزیابی مدیریتی نظام ارزیابی را از حالت سنتی به حالتی نوین تغییر دادهایم. یعنی به نوعی این نظارت را بازسازی و واقعی سازی کردیم. به این مفهوم است که نظارت مدیران ما که یکی از ابعاد نظارتی ما هستند را بازسازی کردهایم که البته باید همچنان آن را ادامه دهیم در این نظام با نگاه تزریق نگاههای جدید و بومیسازی و ارتقاء آن وارد شدهایم. در این نظام ما باید یک نظام ارزیابی داشته باشیم که به واقعیتها بسیار نزدیک باشد البته بخش قابل توجهی در این نظام توجه به شاخصهاست.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه بیان کرد: نظام دیگری که ما کارها را روی آن متمرکز کردیم نظارت سازمانی است این نظارت سازمانی با تلاش و زحمات شما همکاران سومین دورهاش در کشور به خوبی انجام شد.
میرحسینی تاکید کرد: در نظارت سازمانی ما یک اقدام تأسیسی داشتهایم. یعنی ما در نظام قبلی یک نظام بازسازی داشتهایم، اما در نظارت سازمانی اقدام ما بدیع و تأسیسی بوده است که البته باید آن را ارتقاء دهیم و فرهنگ آن را کامل کنیم تا بتوانیم اثرات آن را به صورت ملموسی مشاهده کنیم.
وی تصریح کرد: سومین نظام که ما آن را در کار خود دنبال کردیم در واقع نظامی است که در خصوص پاسخگویی به مردم است. یعنی نظارت مردمی را میتوان از این نظام استخراج کرد. در این نظام مردم حق دارند بر کار ما نظارت کنند و ماهم باید پاسخگوی مردم باشیم. این نظام هم مبتنی بر عقل و منطق است.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه گفت: در این سه نظام و حوزه که ذکر شد چیزی که باید دنبال کنیم توانمند سازی است. یعنی علت اینکه زیرا کارهای یک فرد ضعیف است باید بررسی شود و سپس کمک کنیم که این فرد به سطح مطلوب یا نزدیک به سطح مطلوب برسد.
میرحسینی بیان کرد: اگر مدیران میخواهند به ما نتیجه ارزیابی بدهند باید ارزیابی آنها واقع بینانه باشد مثلا وقتی مدیری به یک فرد نمره ۱۷ میدهد باید بررسی کنیم که چرا این فرد سه نمره کم داشته است و باید کمک کنیم که این سه نمره را کسب کند.
این مقام قضایی افزود: ما در حوزه نظارت سازمانی باید رویکرد انتقال تجربیات را دنبال کنیم. چون اعتقاد داریم که وقتی ما یک بازرسی را انجام میدهیم اگر آن فرد آگاهی و تجربههای دیگران را دراختیار داشته باشد کارش را بهتر انجام میدهد؛ اگر نظارت سازمانی میخواهد موفق باشد باید انتقال تجربه را به نحو مطلوبی انجام دهیم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوهقضاییه در ادامه اظهار کرد: نظارت و ارزیابی باید مشورت پذیر، انتقاد پذیر، انعطاف پذیر، منطقی بودن و مشارکت پذیر باشد تا به موفقیت برسد.
میرحسینی تاکید کرد: سومین بحث در بخش نظارت مردمی این است که این نظارت باید مبتنی بر رفتار اقناعی و پاسخگویی باشد. مثلا اگر تأخیری در کار داشتهایم باید تأخیر خود را توضیح دهیم و طرف را قانع کنیم.
وی عنوان کرد: بحث نظارت و ارزیابی از دوره تعارض گذشته و در دوره انتهایی تعامل هستیم. با کمک ابزار فرهنگ سازی توانستهایم این مراحل را رد کنیم و با آغاز سال ۹۷ دوره تعالی ما آغاز خواهد شد.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه در پایان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران خود در سراسر کشور گفت: امیدواریم با ادامه این تلاشها و زحمات بتوانیم گام موثری را در بهبود عملکرد کارکنان اداری داشته باشیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: کمک به تأمین سلامت کاری کارکنان، ارتقای کیفیت، توسعه فعالیتها، پیشرفت فردی و کاری بخشی از نگاههای موجود در موضوع نظارت و ارزشیابی است.
وی در خصوص ابعاد نظارتها باید گفت: ارزیابی کمیت کارها، ارزیابی کیفیت و اثربخشی کارها، توجه به رشد و ارتقاء کارکنان، رصد برخورد و بازخورد رفتار کارکنان از جمله ابعاد نظارتی در ارزیابی کار کارکنان است.
میرحسینی عنوان کرد: ارزیابی و نظارت بر فعالیت کارکنان اداری باید مبتنی بر ارشاد و هدایت باشد بنابراین برای نظارت و ارزشیابی برای اجرای این مأموریت باید بهترین نیروها را در اختیار داشته باشیم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوهقضاییه در ادامه گفت: موضوع دیگری که باید در نظارت و ارزشیابی مورد توجه قرار گیرد فرهنگسازی است، این کار نباید به عنوان موضوعی منفی تلقی شود بلکه باید مفید و مثمرثمر به آن نگاه شود که البته رسیدن به این نگاه بستگی به نوع ارایه این کار دارد.
میرحسینی خاطرنشان کرد: همچنین نظارت و ارزشیابی باید به واقعیتها نزدیک بوده و موثرساز باشد یعنی باید به اثرات ارزیابیها هم توجه کرد.
وی تصریح کرد: موضوع دیگری که در نظارت و ارزیابی باید به آن توجه ویژهای شود بحث آموزشهاست یعنی باید آموزش مستمر را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم موفق باشیم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوهقضاییه اظهار کرد: نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری در طول این مدت سه سال موفقیتها و البته ضعفهایی داشته است که باید همه این موارد احصاء شده دلایل موفقیت، تقویت و کاستیها برطرف شود.
این مقام قضایی گفت: در نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری باید گفت که ما همه این اقدامات را در سه حوزه و نظام پیگیری و اجرا کردهایم.
وی اظهار کرد: در حوزه ارزیابی مدیریتی نظام ارزیابی را از حالت سنتی به حالتی نوین تغییر دادهایم. یعنی به نوعی این نظارت را بازسازی و واقعی سازی کردیم. به این مفهوم است که نظارت مدیران ما که یکی از ابعاد نظارتی ما هستند را بازسازی کردهایم که البته باید همچنان آن را ادامه دهیم در این نظام با نگاه تزریق نگاههای جدید و بومیسازی و ارتقاء آن وارد شدهایم. در این نظام ما باید یک نظام ارزیابی داشته باشیم که به واقعیتها بسیار نزدیک باشد البته بخش قابل توجهی در این نظام توجه به شاخصهاست.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه بیان کرد: نظام دیگری که ما کارها را روی آن متمرکز کردیم نظارت سازمانی است این نظارت سازمانی با تلاش و زحمات شما همکاران سومین دورهاش در کشور به خوبی انجام شد.
میرحسینی تاکید کرد: در نظارت سازمانی ما یک اقدام تأسیسی داشتهایم. یعنی ما در نظام قبلی یک نظام بازسازی داشتهایم، اما در نظارت سازمانی اقدام ما بدیع و تأسیسی بوده است که البته باید آن را ارتقاء دهیم و فرهنگ آن را کامل کنیم تا بتوانیم اثرات آن را به صورت ملموسی مشاهده کنیم.
وی تصریح کرد: سومین نظام که ما آن را در کار خود دنبال کردیم در واقع نظامی است که در خصوص پاسخگویی به مردم است. یعنی نظارت مردمی را میتوان از این نظام استخراج کرد. در این نظام مردم حق دارند بر کار ما نظارت کنند و ماهم باید پاسخگوی مردم باشیم. این نظام هم مبتنی بر عقل و منطق است.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه گفت: در این سه نظام و حوزه که ذکر شد چیزی که باید دنبال کنیم توانمند سازی است. یعنی علت اینکه زیرا کارهای یک فرد ضعیف است باید بررسی شود و سپس کمک کنیم که این فرد به سطح مطلوب یا نزدیک به سطح مطلوب برسد.
میرحسینی بیان کرد: اگر مدیران میخواهند به ما نتیجه ارزیابی بدهند باید ارزیابی آنها واقع بینانه باشد مثلا وقتی مدیری به یک فرد نمره ۱۷ میدهد باید بررسی کنیم که چرا این فرد سه نمره کم داشته است و باید کمک کنیم که این سه نمره را کسب کند.
این مقام قضایی افزود: ما در حوزه نظارت سازمانی باید رویکرد انتقال تجربیات را دنبال کنیم. چون اعتقاد داریم که وقتی ما یک بازرسی را انجام میدهیم اگر آن فرد آگاهی و تجربههای دیگران را دراختیار داشته باشد کارش را بهتر انجام میدهد؛ اگر نظارت سازمانی میخواهد موفق باشد باید انتقال تجربه را به نحو مطلوبی انجام دهیم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوهقضاییه در ادامه اظهار کرد: نظارت و ارزیابی باید مشورت پذیر، انتقاد پذیر، انعطاف پذیر، منطقی بودن و مشارکت پذیر باشد تا به موفقیت برسد.
میرحسینی تاکید کرد: سومین بحث در بخش نظارت مردمی این است که این نظارت باید مبتنی بر رفتار اقناعی و پاسخگویی باشد. مثلا اگر تأخیری در کار داشتهایم باید تأخیر خود را توضیح دهیم و طرف را قانع کنیم.
وی عنوان کرد: بحث نظارت و ارزیابی از دوره تعارض گذشته و در دوره انتهایی تعامل هستیم. با کمک ابزار فرهنگ سازی توانستهایم این مراحل را رد کنیم و با آغاز سال ۹۷ دوره تعالی ما آغاز خواهد شد.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه در پایان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همکاران خود در سراسر کشور گفت: امیدواریم با ادامه این تلاشها و زحمات بتوانیم گام موثری را در بهبود عملکرد کارکنان اداری داشته باشیم.
حمایت