
بیداری سیاسی شیعه
مشاور رئیس قوه قضاییه در امور بین الملل، با بیان اینکه شیعه از همان اول بیداری سیاسی داشته و دارد، افزود:مشروعیت حکومت، مصداق مشروعیت و تولی و تبری، سه رکن د یگر ولایت هستند. در مکتب اهل بیت (ع) ملاک مشروعیت از بحث سیطره آغاز میشود؛ مبنی بر اینکه هیچ کسی را بر هیچ کسی سیطره نیست، جز سیطره خداوند متعال و بعد مشروعیت نبی مکرم اسلام وبعد اولیاء اسلام و بعد ولایت فقیه.
وی اضافه کرد: نمیتوانیم بگوییم ولایت فقیه را قبول داریم، اما حوصله نداریم ببینیم مصداقش کیست! ما باید مصداق را بدانیم و تشخیص بدهیم که این امر بسیار مهم است. برخی بعد از حضرت امام (ره) گفتند که علاقه به امام بر حسب کاریزما بود وامام برای ما جاذبه داشت. ما بر اساس علاقه مبتنی برکاریزما ولایت تشکیل نمیدهیم، باید بدانیم که ایشان مصداق، ولی مشروع است.
دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به بحث مقدم بودن تبری بر تولی گفت: ما به مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی علاقه داشتیم و کارآموزی سیاسی را با ایشان انجام دادیم ولی بعد از فتنه و زاویه و ایستادن ایشان در برابر ولی فقیه، شرعا وظیفه پیدا کردیم که از ایشان تبری بجوییم و این بسیار دردناک بود.
میگفتند برجام را نپذیریم، حمله نظامی میشود
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بصیرت، توانمندی مکتب اهل بیت (ع) را شکل میدهد، اظهارکرد: آنهایی که مدعی بصیرت هستند، ولی فقاهت را قبول ندارند، بدانند که این بصیرت اهل بیت (ع) نیست. در جمهوری اسلامی از این دست زیاد داشتیم؛ منافقینی که الان هستند دنباله مجاهدین خلقاند؛ اینها آن زمان دنبال اسلام بودند اما اسلام مارکسیستی.
وی با طرح این پرسش که باید بدانیم جریان اصلاح طلب در کشور ما به چه علت به مساله فتنه رسید. افزود: نکته اساسی در بصیرت این است که بدانیم کجا هستیم؟ به خصوص در بصیرت سیاسی.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در مساله برجام، گفته شده که اگر ما برجام را نمیپذیرفتیم به ما حمله نظامی میشد؛ این یک بحثی است که باید بدانیم میشد یا نمیشد؟ در دوره اصلاحات هم میگفتند که اگر رئیس دولت اصلاحات رای نیاورد و ناطق بیاید، بوش به ما حمله میکند.
لاریجانی ادامه داد: پس تصویر درست بسیار مهم است. درمورد منبع قدرت نیز همینطور است؛ یک وقتی قدرت برای این است که حکومت سرپا باشد به هر قیمتی (من بحث آقای ظریف درباره اینکه قدرت ما مردم هستند) را به این معنا قبول دارم اما مردم پیرو مکتب اهل بیت (ع).
وی همچنین با اشاره به شکست داعش، تاکید کرد: اینکه ما توانستیم یکی از توطئههای مخوف و پیچیده بسیار وسیع به اسم داعش در منطقه را ناکام کنیم، از کجا پیدا میشود؟ این از قدرت مردمی است که پیرو مکتب اهل بیت (ع) هستند و این موضوع بسیار مهمی است. ما به عنوان ایرانی باید منبع قدرتمان را بشناسیم.
علت تعرضهای حقوق بشری به ایران
مشاور رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از اظهاراتش درباره حقوق بشر، گفت: از زمانی که انقلاب ما شروع شد مورد تعرضات حقوق بشری قرار گرفتیم. از همان روز اول قطعنامه داشتیم تا روز آخر. بعد محکومیت و گزارشگر ویژه که الان سومی و چهارمی انتخاب شده است.
وی افزود: سئوال میکنند که چرا اینقدر به ما تعرض حقوق بشری میشود؟ مثلاً مدعی میشوند که پلیس و دستگاه قضایی ما خراب است. قطع نظر از اینکه وارد این مناقشه شویم باید بگوییم که اگر این نگاه درست است چرا حقوق بشر عربستان سعودی، بحرین، کویت، امارات، پاکستان وترکیه زیر سئوال نمیرود؟ رژیم صهیونیستی که اصلا کاملا ناقض حقوق بشر است. پس چرا اینها زیر سوال نمیروند؟ بنابراین این دلیل تعرضها نیست زیرا اگر قائل به علت ومعلول باشیم باید آنها ۱۰ برابر ما زیر سوال بروند.
لاریجانی ادامه داد: با نسخهای که آقای ظریف نوشتند که ما باید سعی کنیم روی افکار عمومی دنیا سرمایه گذاری کنیم وخود را نشان دهیم موافقم. اصلا پیام حضرت امام (ره) به گورباچف برای این بوده که ما در دنیا سعی کنیم تجربه خودمان را عرضه کنیم چون معتقدیم اسلام یک دین سرزنده، جامع و جهانشمول است.انقلاب اسلامی حادثه عظیم تاریخی بود که از این حادثه دو جریان اجتماعی کلید خورد. یکی جریانی است که در داخل کشور ماست و بنای یک نظام سیاسی- مدنی جامع بر اساس فکر اسلامی است. دوم، نهضت بیداری اسلامی است که بیرون از مرزهای ما قرار دارد.
دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: غربیها فکر میکردند با تهاجمات ودسیسهها این تجربه خاموش میشود اما بعد از قریب به ۴۰ سال دیدند که به اصطلاح مطرح شده از سوی خودشان در مجله فارینپالیسی، شاهد یک غول در منطقه هستند. از همه مهمتر، فهمیدند که در جهان اسلام، نوع اسلامی که ایران دارد و مکتب اهل بیت (ع)، برای آنها غول شده است.
غرب برای داعش نقشهها داشت
وی توضیح داد : داعش یک پروژه بسیار پیچیده بود که غرب درباره آن نقشهها داشت اما دیدید که چه اتفاقی افتاد. داعش به دنیای اهل سنت نشان داد که خط اخوانالمسلمین به جایی نمیرسد. اخوانالمسلمین در مصر وقتی به قدرت رسیدند مردم را به انتخاب دو مدل مخیر کردند. مدل اردوغانی در ترکیه که سکولار است و مدل حزبالنور که سلفیها ایجاد کردند. مردم مصر هر دو را رد کردند و جایگزین هم نداشتند. توجه به اینکه چه چیزی ایران را قدرتمند کرد توجه بسیار مهمی است. در تاریخ ۴۰ ساله گذشته هیچ وقت دنیا اینقدر علاقمند نبود از جمله متفکرین و سیاستمداران غربی، که ببینند مکتب اهل بیت (ع) در اسلام چه میگوید؟
نباید نگران فحش دادن غربیها باشیم
دبیر ستاد حقوق بشر بیان اینکه ما نباید نگران فحش دادن غربیها در مقوله حقوق بشر باشیم، تاکید کرد: باید بدانیم جای ما کجا است، نباید نگران فحش دادن آنها باشیم. به هر صورت به اسم حقوق بشر در سازمان ملل علیه ما دو قطعنامه در هر سال مطرح میشود که همه اروپاییها از آن حمایت میکنند. دو گزارش رسمی علیه ما مطرح میشود. یک گزارشگر ویژه حقوق بشری است که قبلا آقای احمد شهید بود والان خانم جهانگیر است و گزارشگران موضوعی نیز هستند؛ لذا در تولید مطالب علیه ما به عنوان اسناد سازمان ملل کمبودی وجود ندارد. تحریم یکی از آنها است. خیلی از شخصیتهای قضایی ما به علت احکام قضایی که دادند تحت تحریم اروپایی قرار گرفتند. این صورت مساله است. ما میفهمیم چرا آنها با مامخالف هستند. اینطور نبود که مثلا ۱۰ سال صبر کنند ببینند دادگاههای ما چگونه عمل میکند و بعد بگویند حقوق بشرشان بد عمل میکند؛ نه، از روز اول انقلاب گزارشگر ویژه داشتیم تا الان.
امام فرمودند از اجرای احکام شرعی خجالت نکشید.
وی در ادامه درباره شکل گیری و تاریخچه حقوق بشر توضیح داد و گفت: ادبیات حقوق بشر بعد از جنگ دوم جهانی رسما آغاز شد و دوره اول آن، تدوین اسناد اولیه بود که جهان اسلام در این مرحله نمایندهای در کمیسیون ۳۰ نفرهای که اسناد را نوشتند نداشت.
لاریجانی درباره نسل دوم اسناد حقوق بشری متذکر شد: نسل دوم اسناد رویههاست برای پایش، پیگیری، گزارش، گزارشگری و امثال این که نحوه این پایشها و رویهها دست خودشان است. سازمان ملل را نباید میدانی تصور کنیم که تمام کشورها میتوانند در آن علیالسویه اظهار نظر کنند بلکه آنجا میدانی است برای سیطره جهانی.
مشاور رییس قوهقضاییه اضافه کرد: در این مسیر دو ایده مطرح بود؛ نخست اینکه بر اساس مصلحت برخی امور مانند رجم را متوقف کنیم و دوم اینکه این عرصه را رها کنیم و حتی از آن خارج شویم وتعهد هم نداشته باشیم. حضرت امام فرمودند که هر دوایده غلط است، باید در تمام مجامع بین المللی از هر فرصتی برای بیان حق و برای بیان موضعمان استفاده کنید و در اجرای احکام شرع هیچ خجالتی نکشید ولی آنجا بگویید که به چه دلیل این حکم را اجرا کردید.
دبیر ستاد حقوق بشر درباره نسل سوم اسناد حقوق بشری نیز گفت: نسل سوم که الان در حال شکل گیری است، نسل بازنگری مفاهیم اساسی است. اینجا معرکه آراء است و مسائل بسیار کلیدی مطرح میشود. ما از کرامت انسان مورد بازنگری قرار میگیریم. کرامت انسان یعنی چی؟ میگویند کرامت انسان به این است که انسانها باید بتوانند آنچه که فکر میکنند برای آنها خوب است انجام دهند مگر اینکه فکر کنند با این کار ضرری به دیگری وارد میشود. این ضرر به دیگری هم ملاکش سلب اختیار از دیگری است. مثلا اگر دست در جیب فرد دیگری کنید و پولش را بردارد، اختیار صاحب پول را در خرج کردن آن سلب کرده و این ضرر است. حق حیاتی که درست کردند همین بحث است. میگویند هر قانونی میتوانید بگذارید مگر اینکه حق حیات را سلب کند. حق زندگی جمعی که مربوط به ازدواج است، میگویند هرفردی میتواند شریک زندگی خود را انتخاب کند حالا این شریک یا سگ، درخت و یا همجنس میتواند باشد. این یک تهاجم و شبیخون عظیم در صحنه جهانی است که ما اینجا باید حضور فعال داشته باشیم.
وی در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: حقوق بشر پرچم و تابلوی یکی از سه یا چهار جبهه تهاجم، به دستاورد ملی، اسلامی و مکتب اهل بیتی ما است. تهاجم اقتصادی، تهاجم فرهنگی و سیاسی، حقوق بشری و تهاجم امنیتی و نظامی. این همه تهاجمات علیه ما است و این پرچم حقوق بشر هم تابلوی یکی از این صحنههای تهاجم است. این صحنه تهاجم را ما باید مدیریت کنیم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوهقضاییه افزود: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر با مسئولین عالی قضایی مطرح فرموند که «ما مساله حقوق بشر را در اسلام به مقالات منحصر نکنیم، اصلا دولت و نظام هر حادثهای که دردنیا اتفاق میافتد بر اساس معیار حقوق بشری که در داخل اسلام داریم آن را ارزیابی کنید و همان را موضع اعلام کنید، مگر آنها علیه ما اعلام موضع میکنند نگاه میکنند که ما از چه خوشمان میآید.» نکته دوم اینکه فرمودند:« محاکم بر اساس فقه جعفری مشروعیتش محدود به محل وقوع جرم نیست، درست است قانون این را مشخص کرده، اما محکمه مشروع برای هر تظلم خواهی مشروعیت دارد؛ بنابراین جمهوری اسلامی باید جایی بشود که هر کسی در دنیا در حقش ظلم شد بداند یک جایی هست که میتواند برود آنجا حرفش را بزند.