
تاخیر ایران در پیش پرداخت به شرکت هواپیمایی بوئینگ تحویل هواپیماهای این شرکت به کشورمان را با اما و اگر رو به رو کرده است.
فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت ایران ایر در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس اعلام کرد:« پیش پرداخت ها واریز نشده است، اما اینکه مجوزها تمدید خواهد شد یا نه، باید منتظر ماند و دید و این بستگی به آمریکا دارد.» اظهارات مدیرعامل شرکت ایران ایر در حالی مطرح شده است که برخی کندی پیشپرداختها را یکی از مشکلات اساسی در در تحویل بوئینگ میدانند تا جایی که پیش از این جان لیحی، مدیر فروش سابق شرکت ایرباس در ماه ژانویه هم از احتمال به تاخیر افتادن زمانبندی تحویل هواپیماها به ایران به دلیل تاخیر در پیش پرداختها خبر داده بود. در این شرایط قطعات هواپیماهای سفارش داده شده ایران از جمله بوئینگ های ۷۷۷ باید از مدتی قبل سفارش داده می شد، منابع صنعتی نسبت به شروع تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایران در سال جاری میلادی ابراز تردید کرده اند و در عین حال شرکت بوئینگ هم هنوز به صورت رسمی فهرست سفارشات ایران را منتشر نکرده است؛ چراکه بر اساس مقررات شرکت بوئینگ انتشار سفارشات بعد از انجام پیش پرداخت ها صورت خواهد گرفت. از سویی دیگر دریافت مجوز از خزانه داری آمریکا نیز از دیگر اما و اگرهای ورود هواپیماهای جدید به ایران است. با وجود اینکه ایران به موجب برجام اجازه یافته از شرکت های غربی هواپیما خریداری کند، اما خرید این هواپیماها نیازمند کسب مجوز خزانه داری آمریکاست، زیرا قطعاتی از این هواپیماها توسط شرکت های آمریکایی ساخته می شود. مجوزهای موجود در پایان سال ۲۰۲۰ منقضی می شود و باید برای تکمیل تحویل هواپیماها مجددا تمدید شود.
مدیرعامل ایران ایر در این باره هم اظهارداشت:« به موجب برنامه زمان بندی شده قبلی، باید تا سال ۲۰۲۰، ۳۷ تا ۳۸ فروند هواپیما تحویل ایران داده شود که ۱۵ فروند آن بوئینگ و ۲۰ فروند ای تی آر هستند وما باید از بازه زمانی این مجوزها استفاده کنیم.» تاکنون ایران ایر ۳ فروند هواپیمای ایرباس که در اصل برای ایرلاینهای دیگر ساخته شده بود و ۸ فروند هواپیمای توربوپراپ ای تی آر را تحویل گرفته است.
فرزانه شرفبافی، مدیرعامل شرکت ایران ایر در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس اعلام کرد:« پیش پرداخت ها واریز نشده است، اما اینکه مجوزها تمدید خواهد شد یا نه، باید منتظر ماند و دید و این بستگی به آمریکا دارد.» اظهارات مدیرعامل شرکت ایران ایر در حالی مطرح شده است که برخی کندی پیشپرداختها را یکی از مشکلات اساسی در در تحویل بوئینگ میدانند تا جایی که پیش از این جان لیحی، مدیر فروش سابق شرکت ایرباس در ماه ژانویه هم از احتمال به تاخیر افتادن زمانبندی تحویل هواپیماها به ایران به دلیل تاخیر در پیش پرداختها خبر داده بود. در این شرایط قطعات هواپیماهای سفارش داده شده ایران از جمله بوئینگ های ۷۷۷ باید از مدتی قبل سفارش داده می شد، منابع صنعتی نسبت به شروع تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایران در سال جاری میلادی ابراز تردید کرده اند و در عین حال شرکت بوئینگ هم هنوز به صورت رسمی فهرست سفارشات ایران را منتشر نکرده است؛ چراکه بر اساس مقررات شرکت بوئینگ انتشار سفارشات بعد از انجام پیش پرداخت ها صورت خواهد گرفت. از سویی دیگر دریافت مجوز از خزانه داری آمریکا نیز از دیگر اما و اگرهای ورود هواپیماهای جدید به ایران است. با وجود اینکه ایران به موجب برجام اجازه یافته از شرکت های غربی هواپیما خریداری کند، اما خرید این هواپیماها نیازمند کسب مجوز خزانه داری آمریکاست، زیرا قطعاتی از این هواپیماها توسط شرکت های آمریکایی ساخته می شود. مجوزهای موجود در پایان سال ۲۰۲۰ منقضی می شود و باید برای تکمیل تحویل هواپیماها مجددا تمدید شود.
مدیرعامل ایران ایر در این باره هم اظهارداشت:« به موجب برنامه زمان بندی شده قبلی، باید تا سال ۲۰۲۰، ۳۷ تا ۳۸ فروند هواپیما تحویل ایران داده شود که ۱۵ فروند آن بوئینگ و ۲۰ فروند ای تی آر هستند وما باید از بازه زمانی این مجوزها استفاده کنیم.» تاکنون ایران ایر ۳ فروند هواپیمای ایرباس که در اصل برای ایرلاینهای دیگر ساخته شده بود و ۸ فروند هواپیمای توربوپراپ ای تی آر را تحویل گرفته است.
حمایت