
مدیرکل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوهقضاییه، گفت: پروژه خدمات الکترونیکی قضایی از چند محور اصلی خدمات الکترونیکی قضایی با اهداف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی پروندهها و صرفهجویی در وقت و هزینهها برخوردار است.
به گزارش میزان، سیامک رفعتی در نشست نخبگانی فناوری اطلاعات در قوهقضاییه اظهارکرد: پروژه خدمات الکترونیکی قضایی از چند محور اصلی خدمات الکترونیکی قضایی با اهداف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی پروندهها و صرفهجویی در وقت و هزینهها برخوردار است.
رفعتی در بیان اهداف خدمات الکترونیکی قضایی بیانکرد: همچنین شفافسازی، افزایش کارآمدی دستگاه قضا، افزایش رضایتمندی مراجعان، افزایش مشارکت مردم در عرضه خدمات و توسعه عدالت، مصون سازی حداکثر دفاتر قضایی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و حرکت عدالت الکترونیک در دستگاه قضایی را از جمله این اهداف میتوان برشمرد.
مدیرکل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوهقضاییه گفت: ما برای راهاندازی این طرح در کشور نیاز به مطالعاتی درباره کشورهای دیگر داشتیم، چون دستگاه قضایی بخشی بود که بحث الکترونیکی شدن آن در آخرین مراحل اتفاق میافتد.
وی اظهارکرد: در برخی کشورها مانند انگلیس، پرتغال و سنگاپور سامانههایی برای طرح دعوی وجود داشت و دعاوی به صورت الکترونیکی ارائه میشد و ۲۴ ساعته خدمات را ارائه میکردند، همچنین نحوه دسترسی افراد به این خدمات براساس سامانه بود.
رفعتی با بیان اینکه مسیر ارائه خدمات الکترونیکی قضایی در کشور از دو طریق انجام میشود، افزود: یکی از این مسیرها دفاتر خدمات الکترونیک و مسیر دیگر ارائه خدمات در درگاهها است و آنچه خیلی در این بحث مهم است، این بوده که خدمات دستگاه قضایی قابلیت ارائه داشته باشد.
مدیرکل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوهقضاییه با تشریح خدمات الکترونیکی دستگاه قضایی تصریح کرد: این خدمات در چند مرحله از جمله مرحله آغازین، پیگیری پرونده، تکمیل پرونده، کمک و اطلاعرسانی انجام میشود که نزدیک به ۷۰ خدمت اصلی تعریف شده است.
وی در ادامه به تشریح مدلهای خدمات الکترونیک قضایی پرداخت و اظهارکرد: مدل خدمات الکترونیک قضایی، ارتباط با مشتریان، بخشهای مشتریان، کانونهای توزیع، منابع اصلی و هزینهها و بحث پیادهسازی را در بردارد که مشتریان شامل ضابطین قضایی، مردم و کاربران هستند. رفعتی گفت: ارزشهای پیشنهادی ما در این پروژه ارائه سریعتر و افزایش بهرهوری و استفاده از سیستمها است که ما تلاش میکنیم به این سمت پیش برویم. مدیرکل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوهقضاییه اضافه کرد: در این پروژه ارتباط با مشتریان با راه حلهایی مثل نظرسنجی تلفنی و میدانی بوده است.
رفعتی در بیان اهداف خدمات الکترونیکی قضایی بیانکرد: همچنین شفافسازی، افزایش کارآمدی دستگاه قضا، افزایش رضایتمندی مراجعان، افزایش مشارکت مردم در عرضه خدمات و توسعه عدالت، مصون سازی حداکثر دفاتر قضایی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و حرکت عدالت الکترونیک در دستگاه قضایی را از جمله این اهداف میتوان برشمرد.
مدیرکل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوهقضاییه گفت: ما برای راهاندازی این طرح در کشور نیاز به مطالعاتی درباره کشورهای دیگر داشتیم، چون دستگاه قضایی بخشی بود که بحث الکترونیکی شدن آن در آخرین مراحل اتفاق میافتد.
وی اظهارکرد: در برخی کشورها مانند انگلیس، پرتغال و سنگاپور سامانههایی برای طرح دعوی وجود داشت و دعاوی به صورت الکترونیکی ارائه میشد و ۲۴ ساعته خدمات را ارائه میکردند، همچنین نحوه دسترسی افراد به این خدمات براساس سامانه بود.
رفعتی با بیان اینکه مسیر ارائه خدمات الکترونیکی قضایی در کشور از دو طریق انجام میشود، افزود: یکی از این مسیرها دفاتر خدمات الکترونیک و مسیر دیگر ارائه خدمات در درگاهها است و آنچه خیلی در این بحث مهم است، این بوده که خدمات دستگاه قضایی قابلیت ارائه داشته باشد.
مدیرکل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوهقضاییه با تشریح خدمات الکترونیکی دستگاه قضایی تصریح کرد: این خدمات در چند مرحله از جمله مرحله آغازین، پیگیری پرونده، تکمیل پرونده، کمک و اطلاعرسانی انجام میشود که نزدیک به ۷۰ خدمت اصلی تعریف شده است.
وی در ادامه به تشریح مدلهای خدمات الکترونیک قضایی پرداخت و اظهارکرد: مدل خدمات الکترونیک قضایی، ارتباط با مشتریان، بخشهای مشتریان، کانونهای توزیع، منابع اصلی و هزینهها و بحث پیادهسازی را در بردارد که مشتریان شامل ضابطین قضایی، مردم و کاربران هستند. رفعتی گفت: ارزشهای پیشنهادی ما در این پروژه ارائه سریعتر و افزایش بهرهوری و استفاده از سیستمها است که ما تلاش میکنیم به این سمت پیش برویم. مدیرکل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قوهقضاییه اضافه کرد: در این پروژه ارتباط با مشتریان با راه حلهایی مثل نظرسنجی تلفنی و میدانی بوده است.
حمایت