
در واحدهای اجرای احکام کیفری بیش از ۱۰ هزار فقره پرونده با حکم قطعی قلعوقمع بنا و مستحدثات به لحاظ تغییر غیرمجاز کاربری وجود دارد که به دلائل مختلف از جمله نبود امکانات و تجهیزات لازم در اداره متولی یا تنشهای اجتماعی و عمومی و اعتراضات مردمی، بعضا چندین سال از عدم اجرای آن میگذرد و سازمان جهاد کشاورزی اعلام داشته در حال حاضر بسیاری از این اراضی شرایط قانونی برای طرح در کمیسیون مربوطه و اخذ مجوز تغییر کاربری پس از پرداخت عوارض دولتی را دارد. آیا صدور آرای قطعی اجرانشده مانع بررسی درخواست تغییر کاربری این اراضی در کمیسیونهای مربوطه است یا اینکه کمیسیون میتواند به درخواست ذینفع، رسیدگی و تصمیم قانونی اتخاذ کند؟
با توجه به ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها (اصلاحی سال ۱۳۸۵) همه مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغهای موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره ماده یک این قانون، اقدام به تغییر کاربری کنند، مرتکب جرم شده و طبق این ماده قابل مجازات هستند. در فرض سوال با صدور رای قطعی لازمالاجرا، طرح موضوع درخواست تغییر کاربری در کمیسیون تبصره یک ماده یک این قانون، منع قانونی ندارد؛ در نهایت در صورت تجویز تغییر کاربری توسط کمیسیون مذکور، چون قلعوقمع بنا «که فیالواقع مجازات محسوب نمیشود» ماهیت مجازات ندارد، چنانچه با تجویز کمیسیون مغایرت نداشته باشد، قابل اجرا نیست و مورد مطروحه از موارد اعاده دادرسی هم خارج است.حمایت