
در صورتی که تعداد مالکان آپارتمانها از سه نفر بیشتر باشد، مجمع عمومی مالکان تشکیل میشود و در نخستین جلسه مدیر یا هیات مدیره را انتخاب میکند.
مدیر میتواند از اعضای ساختمان باشد یا از خارج انتخاب شود. برای رسمیت مجمع عمومی، حضور بیش از نصف مالکان آپارتمانها ضروری است و در صورت عدم حصول اکثریت، در جلسه سوم با رای اکثریت حاضر در جلسه تصمیمات به تصویب میرسد و آرای اتخاذشده توسط حاضران در جلسه، توسط مدیر به ساکنان غایب اطلاع داده میشود.
اختیارات و وظایف مدیران
مدیر آپارتمان مسئول حفظ و اداره ساختمان است و در واقع تصمیمهای مجمع عمومی را به اجرا در میآورد. مدیر برای مدت دو سال انتخاب میشود. البته ممکن است مجمع برای سالهای بعد هم او را انتخاب کند. مجمع عمومی علاوه بر انتخاب هیاتمدیره، یک خزانهدار نیز انتخاب میکند که نسبت به تنظیم هزینه و درآمد و گزارش به مجمع اقدام کند.
هیاتمدیره موظف است تمام ساختمان را در مقابل آتشسوزی بیمه کرده و هزینه بیمه را بین شرکا تقسیم کند. در صورت عدم بیمه و وقوع آتشسوزی هیاتمدیره مسئول جبران خسارتها است.
چنانچه تعداد واحدها بیش از ۱۰ آپارتمان باشد انتخاب یک دربان برای مجموعه ضروری است.