
با توجه به اینکه در سیستم مدیریت پرونده (cms) ثبت نتیجه ابلاغ اوراق قضایی ضروری دانسته شده است و با عنایت به رویکرد قوهقضاییه مبنی بر دادرسی الکترونیکی و در نتیـجه گسترش طریقـه ابلاغ اوراق قضایی با پیـشبینی آن در مـاده ۶۵۵ الحـاقیه به قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲، آیا ثبت نتیجه ابلاغ توسط کارمندان ذیسمت در واحد ابلاغ و رؤیت آن از ناحیه دادگاه بدون ملاحظه گواهی ابلاغشده مأمور ابلاغ، جهت احراز ابلاغ صحیح قانونی، کافی است یا خیر؟
ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲، ابلاغ اوراق قضایی از طریق پست الکترونیکی را معتبر و کافی دانسته است؛ لذا در صورتی که با رعایت تبصره ۳ همان ماده و مفاد ماده ۶۵۶ و تبصره آن، صحت امضای الکترونیکی و اعتبار آن با رعایت تمهیدات امنیتی پیشبینیشده در مواد مذکور محرز شود، جهت احراز ابلاغ صحیح و قانونی کافی است. با این حال، تعیین چگونگی ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی منوط به تصویب آییننامه اجرایی مربوط از سوی رییس قوهقضاییه است که مطابق قسمت اخیر تبصره ۲ ماده ۶۵۵ قانون یادشده، باید توسط شورای راهبردی دادرسی الکترونیکی (موضوع ماده ۶۴۹) تهیه شود.