
کاهش سالهای از دست رفته ترافیکی
البته حریرچی آمار و ارقام دیگری نیز در این زمینه بیان میکند که نشان از اثرگذاری برنامهریزیها در این حوزه دارد. اینکه در سال ۷۰، سالهای از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی برابر یک میلیون و ۹۰۰هزار سال بوده که وجود افزایش جمعیت به میزان ۴۳درصد در ۲۵ سال تا سال ۹۵ و همچنین افزایش چند برابری تعداد خودروها باید گفت با کاهش ۴۴درصدی در این خوص مواجه هستیم زیرا که این رقم در سال ۹۵ به یکمیلیون و ۶۲هزار سال رسیده است که البته خود این مقدار هم به میزان قابل توجهی بالاست.
آمارها همچنان بالاست
اما اینکه چرا آمار جانباختگان تصادفات همچنان بالاست و برنامهها حتی اقدامات پیشگیرانه یا اعمال قانون برای متخلفان هنوز نتوانسته گره از این مشکل به طور جدی باز کند، بحث مهمی است که باید گفت؛ بهطور مثال بیشترین آمار تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، که رقمی حدود ۴/۶۶درصد را در بر میگیرد، ضمن اینکه ۲۷درصد کشتهشدگان در این سوانح در راههای درون شهری، ۴/۶درصد در جادههای خاکی و روستایی در برمیگیرد. باقی موارد هم به دلایل نامعلوم مربوط میشود. این درحالی است که تحقیقات مختلف نشان میدهد؛ در حدود ۷۵ تا ۹۰درصد تصادفات، عامل انسانی، مهمترین عامل بوده و رعایت نکردن نکات ایمنی باعث بروز تصادف شده است. آنچه که سردار محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز به آن اشاره کرده است با این توضیح که در میان عوامل سه گانه موثر در تصادف، عامل انسانی از همه مهمتر و پررنگتر است.
از سوی دیگر سن نیز میتواند عامل مهمی در این زمینه باشد، شاید جسارت بیشتر و ریسک پذیرتر بودن گروه سنی جوان به دلیل اقتضاعات سنی از دیگر مواردی است که نه تنها موجب بروز تصادفات بیشتر در این گروه سنی میشود، بلکه موجب شده همانطور که گفته شد این گروه سنی بیشترین آمار جانباختگان را در چنین سوانحی داشته باشند.اگر بخواهیم آمار دقیقتری از این موضوع ارائه دهیم، بهطور نمونه باید گفت؛ از لحاظ سنی ۸/۷درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته ۱۰سال و کمتر، ۹/۵ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۷/۲۵درصد ۲۹-۱۸سال، ۸/۳۰ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۶/۲۹درصد کشتههای تصادفات ۵۰ سال به بالا سن داشتهاند. آمار و ارقامی که نه تنها نشان از داغدارشدن خانوادههای زیادی در اثر وقوع تصادفات دارد، بلکه به طبع آن موجب بی سرپرست شده تعداد زیادی از خانوادهها میشود. زیرا بررسیها نشان میدهد که ۴/۷۸درصد از کشتههای ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۶ مرد و ۶/۲۱درصد زن بودهاند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا ۴/۷۱درصد متأهل و ۴/۲۷درصد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۲/۱درصد هم نامشخص بوده است. براین اساس تعداد زیادی از خانوادهها پدر، برادر یا فرزند ذکور خود را به دلیل بیدقتی در هنگام رانندگی از دست میدهند.
در حوزه فرهنگسازی موفق عمل نکردهایم
توجه داشته باشید عامل بروز ۸۰درصد از سوانح رانندگی ناشی ازسرعت غیرمجاز سبقت غیرمجاز و عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی است؛ ۴۵ درصد تلفات مربوط به عابران پیاده و موتورسواران و یک سوم تلفات سوانح رانندگی مربوط به درون شهرها است، که در مجموع نشان میدهد حداقل در حوزه فرهنگسازی و آموزشها در این حوزه چندان موفق عمل نکردهایم زیرا به رغم اجرای تمامی طرحها و برنامهها، گسترش نظارت در جادهها و معابر شهری همچنان شاهد وقوع امار بالایی از تصادفات، جان باختن و معلولیت تعداد زیادی از افراد در اثر چنین سوانحی هستیم. البته اشاره به این موضوع ضرورت دارد که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۸۴ به ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش پیدا کرده، ولی همانطور که گفته شد این رقم همچنان بسیار بالا است و موجب شده تا ایران یکی از ۱۰ کشور اول دنیا باشد که بالاترین آمار تصادفات منجر به فوت دارد. براین اساس بهنظر میرسد همچنان نیازمند اقدامات جدی توسط سازمانها و دستگاههای مختلف همچنین همکاری بین بخشی در این زمینه هستم. برنامهریزیهایی که باید اساس بخش مهمی از آنها بر تغییر فرهنگ رانندگی افراد باشد.