
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و مسئول بررسی حادثه سانچی در نشست خبری با خبرنگاران نتایج نهایی رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و رویال کریستال را پس از ۹۰ روز اعلام کر
نادر پسنده در این نشست در تشریح حادثه سانچی گفت: بررسی حادثه سانچی بر اساس فصل ۷ آییننامه بینالمللی بررسی سوانح دریایی مصوب سازمان دریانوردی باهدف ارتقای ایمنی انجام شد. وی تأکیدکرد: برای بررسی زوایای حادثه سانچی تمامی گواهینامهها، جعبه سیاه و اطلاعات لازم برای بررسی روند حادثه از هر دو کشتی کریستال و سانچی جمعآوری شد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با تأکید بر اینکه کشتی فلهبر کریستال چینی عامل وقوع سانحه برخورد بین دو کشتی شناخته شد، تصریح کرد: تغییر مسیر کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه اتفاق افتاد باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شد و اگر این تغییر مسیر صورت نمیگرفت تصادف رخ نمیداد. رئیس هیأت ایرانی بررسی سانحه سانچی، گفت: این مطلب مورد تأیید ایران، پاناما و بنگلادش است. وی ادامه داد: اشتباه محاسباتی افسران کشتی فلهبر کریستال و ناآگاهی آنها باعث سانحه برخورد بین نفتکش ایرانی سانچی و فلهبر چینی شد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح اطلاعات جعبه سیاه کشتی، تصریح کرد: کشتی فلهبر کریستال از بندر کالاما آمریکا به سمت بندر دونگاوان چین حرکت میکند و همه بررسیهای فنی آن بدون نقص اعلامشده است. وی ادامه داد: کشتی نفتکش سانچی یک روز بعد یعنی ۲۵ آذرماه سال گذشته از بندر عسلویه با ۱۱۱۵۱۰ تن میعانات گازی به سمت بندر دایسان کره جنوبی حرکت میکند که زمان تقریبی رسیدن به مقصد ۱۸ دیماه است. پسنده بابیان اینکه حدود ۱۵ متر از این کشتی زمانی که بار دارد زیر آب میرود، تصریح کرد: در سانحه سانچی، عرشه کریستال در سینه نفتکش سانچی فرورفته بود. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر در خصوص علت اصلی حادثه سانچی ازنظر ایران، پاناما، بنگلادش گفت: تغییر مسیر کشتی CF کریستال به سمت راست که در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغازشده بود باعث موقعیت خطر تصادف شده است که اگر این تغییر مسیر صورت نمیگرفت، تصادفی رخ نمیداد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر در توضیح دلایل فرعی این حادثه ازنظر ایران، پاناما، بنگلادش تصریح کرد: افسران دیدبانهای کشتی کریستال تا زمان تصادف متوجه وجود و خطر تصادف با کشتی تانکر سانچی نشده بودند. وی تأکید کرد: هر دو کشتی متوجه تغییرات شرایط ناوبری همدیگر نشده بودند. بر روی کشتی کریستال سیستم موقعیت خودکار AIS که یک ابزار کمک ناوبری است بهعنوان ابزار اصلی جلوگیری از تصادف استفادهشده است. پسنده اضافه کرد: افسر ناوبر و دیدبان کریستال متوجه هشدار نوری کشتی سانچی نشده بودند و تحویل و تحول مسئولیت ناوبری در کشتی کریستال به نحو صحیح انجامنشده است؛ بهعلاوه استفاده از اطلاعات AIS باعث شده است که افسر کریستال نتواند اطلاعت کافی از کشتی به دست آورد. پسنده در توضیح علت اصلی حادثه سانچی ازنظر چین و هنگکنگ عنوان کرد: این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب حدود ۱۰ مایل بین تانکر سانچی و کشتی کریستال درحالتوسعه حرکت رخداده است. وی در این خصوص گفت: مطابق با قانون ۱۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی بهعنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج میشده است و کشتی کریستال بهعنوان کشتی راه گیرنده میبایست سرعت و مسیر خود را حفظ میکرده است و تانکر سانچی مطابق با قانون ۱۵ اقدام نکرده است. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: مطابق با ماده ۱۷ قانون جلوگیری از تصادم در دریا، کشتی کریستال نیز اقدام مناسب با جلوگیری از تصادم را به عمل نیاورده است. پسنده دلایل فرعی نظریه چین و هنگکنگ را اینطور بیان کرد: افسر ناوبر سانچی انتظار داشته که کشتیهای کوچک از مسیر کشتی سانچی خارج شوند حتی اگر حق تقدم با آنها باشد. وی افزود: بااینکه قبل از سانحه، دیدهبان خطر تصادف را به افسر ناوبر یادآوری میکند لیکن ایشان اقدام مناسب برای جلوگیری از تصادف را به عمل نمیآورد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر در ادامه خاطرنشان کرد: افسر ناوبر سانچی وقت زیادی را در اتاق نقشه گذرانده و لذا دیدبانی خوبی نداشته است و در پل فرماندهی در خصوص موضوعات متفرقه صحبت میکند. پسنده در رابطه با تحلیل و بررسی یافتههای سانحه خاطرنشان کرد: هر دو کشتی نتوانستهاند مطابق با قانون ۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیدبانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار، نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به دست آورند. وی افزود: هر دو کشتی نتوانستهاند مطابق با قانون ۷ جلوگیری از تصادم در دریا ارزیابی صحیح از خطر تصادم به دست آورند، خطای انسانی علت اصلی حادثه سانچی است.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در تشریح اطلاعات جعبه سیاه کشتی، تصریح کرد: کشتی فلهبر کریستال از بندر کالاما آمریکا به سمت بندر دونگاوان چین حرکت میکند و همه بررسیهای فنی آن بدون نقص اعلامشده است. وی ادامه داد: کشتی نفتکش سانچی یک روز بعد یعنی ۲۵ آذرماه سال گذشته از بندر عسلویه با ۱۱۱۵۱۰ تن میعانات گازی به سمت بندر دایسان کره جنوبی حرکت میکند که زمان تقریبی رسیدن به مقصد ۱۸ دیماه است. پسنده بابیان اینکه حدود ۱۵ متر از این کشتی زمانی که بار دارد زیر آب میرود، تصریح کرد: در سانحه سانچی، عرشه کریستال در سینه نفتکش سانچی فرورفته بود. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر در خصوص علت اصلی حادثه سانچی ازنظر ایران، پاناما، بنگلادش گفت: تغییر مسیر کشتی CF کریستال به سمت راست که در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغازشده بود باعث موقعیت خطر تصادف شده است که اگر این تغییر مسیر صورت نمیگرفت، تصادفی رخ نمیداد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر در توضیح دلایل فرعی این حادثه ازنظر ایران، پاناما، بنگلادش تصریح کرد: افسران دیدبانهای کشتی کریستال تا زمان تصادف متوجه وجود و خطر تصادف با کشتی تانکر سانچی نشده بودند. وی تأکید کرد: هر دو کشتی متوجه تغییرات شرایط ناوبری همدیگر نشده بودند. بر روی کشتی کریستال سیستم موقعیت خودکار AIS که یک ابزار کمک ناوبری است بهعنوان ابزار اصلی جلوگیری از تصادف استفادهشده است. پسنده اضافه کرد: افسر ناوبر و دیدبان کریستال متوجه هشدار نوری کشتی سانچی نشده بودند و تحویل و تحول مسئولیت ناوبری در کشتی کریستال به نحو صحیح انجامنشده است؛ بهعلاوه استفاده از اطلاعات AIS باعث شده است که افسر کریستال نتواند اطلاعت کافی از کشتی به دست آورد. پسنده در توضیح علت اصلی حادثه سانچی ازنظر چین و هنگکنگ عنوان کرد: این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب حدود ۱۰ مایل بین تانکر سانچی و کشتی کریستال درحالتوسعه حرکت رخداده است. وی در این خصوص گفت: مطابق با قانون ۱۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی بهعنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج میشده است و کشتی کریستال بهعنوان کشتی راه گیرنده میبایست سرعت و مسیر خود را حفظ میکرده است و تانکر سانچی مطابق با قانون ۱۵ اقدام نکرده است. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: مطابق با ماده ۱۷ قانون جلوگیری از تصادم در دریا، کشتی کریستال نیز اقدام مناسب با جلوگیری از تصادم را به عمل نیاورده است. پسنده دلایل فرعی نظریه چین و هنگکنگ را اینطور بیان کرد: افسر ناوبر سانچی انتظار داشته که کشتیهای کوچک از مسیر کشتی سانچی خارج شوند حتی اگر حق تقدم با آنها باشد. وی افزود: بااینکه قبل از سانحه، دیدهبان خطر تصادف را به افسر ناوبر یادآوری میکند لیکن ایشان اقدام مناسب برای جلوگیری از تصادف را به عمل نمیآورد. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر در ادامه خاطرنشان کرد: افسر ناوبر سانچی وقت زیادی را در اتاق نقشه گذرانده و لذا دیدبانی خوبی نداشته است و در پل فرماندهی در خصوص موضوعات متفرقه صحبت میکند. پسنده در رابطه با تحلیل و بررسی یافتههای سانحه خاطرنشان کرد: هر دو کشتی نتوانستهاند مطابق با قانون ۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیدبانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار، نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به دست آورند. وی افزود: هر دو کشتی نتوانستهاند مطابق با قانون ۷ جلوگیری از تصادم در دریا ارزیابی صحیح از خطر تصادم به دست آورند، خطای انسانی علت اصلی حادثه سانچی است.
حمایت