
فاصله زیاد با استانداردها و ایده آلهای جهانی
این کارشناس حوزه شهری و معلولان بیان کرد: با این وجود درباره اینکه با استانداردها و ایده آلهای جهانی به چه میزان فاصله داریم، باید گفت ما سالها در این موضوع عقب تر از کشورهای اروپایی هستیم. در حال حاضر فضاهای غیرقابل دسترس برای این قشر در شهرها متاسفانه وجود دارد. اما نکته این که شاید خیلی از افراد به آن اشاره میکنند این است که تلاش کنیم، حداقل در راهاندازی، طراحی و افتتاح پروژههای جدید موضوع مناسب سازی را به طور جدی مدنظر قرار دهیم.
توجه به مناسبسازی در قوانین و مقررات شهرسازی
صادقی با تاکید براینکه در این خصوص در کشورمان قوانین و استانداردهایی در رابطه با بحث مناسب سازی است، وجود دارد، اظهار کرد: در قوانین و مقررات شهرسازی به بحث مناسب سازی اشاره شده است، آنچه که تقریبا یکی دو سالی میشود که ابلاغ شده و هر چند مدت یک بار هم به روز میشود. براین اساس قوانین مورد نظر میتواند ملاک خوبی در این زمینه باشد که نهادهای مختلف فعال در این حوزه بتوانند برداشتهای منطقی داشته و طبق ضوابطی که اعلام شده است دسترسپذیری را در نظر بگیرند.
وی تصریح کرد: معلولیت موضوعی است که به محیط بسیار مرتبط بوده، به این معنا که یک فرد ممکن است در شهر تهران با معلولیت شدید مواجه باشد و در استانداردهایی که تعریف شود به دلیل عدم تعاملات موجود و اینکه مسیر برای وی همراه نیست، ما وی را یک فرد دارای معلولیت شدید بدانیم، ولی این فرد ممکن است در یک کشور اروپایی و در کشورهای پیشرفته با همین میزان معلولیت دارای معلولیت متوسط یا خفیف دانسته شود. دلیلش هم این است که فرد میتواند به دلیل توجه به دسترسپذیری شهر بدون نیاز به افرادی که در کنارش باشند، در جامعه حضور پیدا کند و تعاملات خود را ادامه دهد، زیرا میبینید چنین افرادی به راحتی تردد میکنند به اماکن ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و… میروند، به این معنا که سطح تعاملات آنها بالا است.
تعاملات از پارامترهای مهم مباحث مربوط به معلولیت
این کارشناس حوزه شهری و معلولان ادامه داد: زمانی که ما در مورد معلولیت صحبت میکنیم در اصل یکی از پارامترهای جدی آن همین بحث تعاملات است که مطرح میشود. براین اساس ضرورت دارد تا یک همت جدی در حوزه دسترسپذیری و معلولیت درخصوص مناسب سازی اتفاق بیفتد و امیدواریم با توجه به شرایط موجود این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد. این مدرس دانشگاه گفت: ما ضوابط اعلام شدهای در این خصوص داریم، اما اینکه ضوابط موجود آیا اجرایی میشوند یا مد نظر قرار میگیرند؟ باید بگویم که به طور مثال در حمل و نقل شهری شاهد هستیم که اتوبوس های تندرو شهری قابلیت استفاده برای افراد دارای معلولیت را ندارد یا اینکه پلههای برقی ایستگاهها در بیشتر موارد به درستی کار نمیکند.
با عدم دسترسپذیری مواجه هستیم
این کارشناس حوزه شهری و معلولان با بیان اینکه بنابراین باید عنوان کرد، در این مقوله متاسفانه با یک عدم دسترسپذیری مواجه هستیم که دلایل متفاوتی دارد، تصریح کرد: به عنوان نمونه میتوان گفت؛ یک بخش به این نکته بازمیگردد که از ابتدا موضوع در دسترس پذیری لحاظ نشده است، البته مدیریت شهری تلاش کرده است تا در این زمینه اتفاقاتی را رقم زند، اما از آنجا که شاید افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، آشنایی کاملی به نیازهای این قشر ندارند، نتوانستهاند و نمیتوانند در این زمینه کمک کرده و عملکرد درستی داشته باشند.صادقی ادامه داد: براین اساس بعد از مدتی متوجه میشویم که میتوان ایراداتی به آن وارد کرد. پس ما در بحث مقررات و قوانین اگر نگوییم که اشباح هستیم، اما قوانین و مقررات و ضوابط منطقی داریم و بیشتر مشکل به بحث اجرا و ضمانت اجرایی شدن بازمیگردد.حمایت